- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsLaagwater bijna voorbij: John Deere mag ook weer varen

Laagwater bijna voorbij: John Deere mag ook weer varen

- Advertentie -

Delen

Oorzaken en gevolgen liggen niet altijd voor de hand. Het heeft flink geregend in Zuid-Duitsland en dus kan John Deere zijn in Duitsland vervaardigde tractors weer exporteren via Antwerpen in plaats van via Bremen.

De producent van landbouwmachines was vorige week wegens de lage waterstanden op de Rijn overgeschakeld van vervoer over water naar de trein en voerde naar Amerika uit via Bremen.
Er is inmiddels genoeg regen gevallen om het water op de Rijn op te stuwen. Na een week lang te hebben geschommeld rond de waterstand van 50 centimeter, schoot de Pegel in Kaub van zondag op maandagmorgen omhoog van 57 naar 75 centimeter en maandagavond zag het ernaar uit dat de Pegel boven de 120 centimeter zou komen. Volgens de vooruitzichten van ELWIS (Elektronischer Wasserstraßen-Informationsservice: www.elwis.de) kan het water eind van de week alweer op zo’n 2 meter staan.

Druk op de markt
Dat zet wel veel druk op de vrije vrachten-markt op de Rijn. Schippers zijn niet direct bereid hun aantrekkelijke tarieven van wat zij de afgelopen weken konden incasseren, op te geven. De tussenpersonen echter kunnen geen KWZ meer claimen bij hun opdrachtgevers en boden al meteen maandag aanzienlijk minder per ton vervoerde goederen.
Daar staat wel tegenover dat er veel ladingaanbod is. Veel los gestorte lading is opgeslagen op de wal en in duwbakken en die lading wordt nu alweer aangeboden.

 

De drooggevallen waterbeddingen in de Rijn zijn een attractie voor de omwonenden. (foto Marinus Hoogendoorn)

“Dat wordt een interessante week”, aldus een bevrachter. “Het is de vraag wie de langste adem heeft.” De prijzen zullen halveren, maar er is nog steeds sprake van overcapaciteit. Dat is niet zo maar weg. En het is nog te vroeg om al stil te gaan liggen voor de Kerst.”
De verwachting is dat voor reizen van langer dan twee weken nog wel het volle pond moet worden betaald, want die schepen zullen niet op tijd terug zijn voor de feestdagen. “Dan hebben we het over Boedapest of Magdenburg. Daar kan een schipper nog flink aan verdienen. Maar voor wat hoort wat, want dan geeft hij wel iets op in de sociale sfeer.”
Dankzij de twee periodes van langdurig laagwater heeft de binnenvaart het dit jaar gemiddeld goed gedaan.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -