De binnenvaart is enthousiast over het plan van Europarlementariƫr Wim van de Camp om in Europa veel meer gebruik te maken van de binnenvaart als vervoersmodaliteit. Op Radio 1 stelde de rapporteur voor het Europees Parlement vanochtend voor om meer gebruik te maken van de waterwegen om CO2 te reduceren in de transportsector.
De binnenvaart in Nederland kan een kwart van het vrachtvervoer over de weg overnemen en op die wijze bijdragen aan de drie tot zes maal lagere uitstoot van het klimaatgas CO2, stelt het Bureau Voorlichting Binnenvaart in een reactie.
Lager brandstofverbruik
āIn tegenstelling tot de volle wegen kunnen de vaarwegen in Nederland een verdubbeling van het transport goed aan. De infrastructuur is daarmee aanwezig om goederenstromen slimmer te spreiden van de weg naar het water.ā Aldus het BVB.
Een kwart minder goederenvervoer op de Nederlandse wegen betekent een afname van ruim 4 miljoen vrachtwagenbewegingen en een gemiddelde reductie van 30 procent CO2-uitstoot. Dat is te danken aan het lagere brandstofverbruik van schepen per tonkilometer. āEen soortgelijke ontwikkeling is ook in onze buurlanden Duitsland, BelgiĆ« en Frankrijk mogelijk.ā
Verborgen capaciteit
In Nederland wordt op dit moment al 37 procent van het goederenvervoer over het water afgewikkeld. Voor het vervoer van containers ligt dit percentage op 35 procent (2,6 miljoen TEU per jaar).
āVrijwel alle economische regioās in Nederland en Noordwest-Europa zijn via grootscheepsvaarwater ontsloten en bezitten een verborgen capaciteit van tenminste 100 procentā, stelt het BVB. De binnenvaartpromotor geeft aan dat de branche āgraag samen met Wim van de Camp de handschoen opā pakt āom de vaarwegen (en ook het spoorvervoer) veel beter te benutten. De binnenvaartbranche wil deze nieuwe logistieke concepten zo veel mogelijk samen met wegvervoer vorm geven.ā Wegvervoer blijft ook in de toekomst noodzakelijk voor onder andere fijndistributie in steden en het vervoer over korte afstanden, realiseert het BVB zich.