De Europese transportministers willen vrij verkeer van zeeschepen tussen EU-havens bevorderen. Zij steunen hiermee een voorstel van België, momenteel de halfjaarlijkse voorzitter van de EU. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders is groot voorstander van minder douane-inspecties en administratieve verplichtingen in de haven en noemt het voorstel een concrete invulling van de Europese aanpak Motorways of the Sea.
De definitieve beslissing valt pas in december, als de Europese regeringsleiders erover besluiten op de laatste top onder het Belgische voorzitterschap. "De KVNR dringt al jaren aan op het zo snel mogelijk afschaffen van de vele douane-inspecties – bijbehorende formaliteiten en administratieve lasten – wat een sta-in-de-weg is voor het milieuvriendelijke shortsea verkeer over de Europese wateren", stelt de vereniging in een reactie.
Douanecontrole
"Het vrachtverkeer over zee is nog lang niet zo vrij als het weg- en spoorvervoer in de interne markt. Momenteel houden de landsgrenzen 22 kilometer uit de kust op."
Op grond van de huidige Europese regels worden de goederen dan formeel uitgevoerd en moeten ze ook weer formeel worden ingevoerd en ingeklaard. Schepen moeten daarmee aan veel administratieve verplichtingen voldoen voordat zij mogen aanmeren. In iedere haven moet daardoor opnieuw elk schip door de douanecontrole.
“Deze controles kosten telkens veel te veel tijd en verhogen de werkdruk aan boord en belemmeren ook het aandoen van de verschillende Europese havens tijdens een tocht”, zegt Tineke Netelenbos, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.
Tracking met AIS
De ministers hebben besloten dat het European Maritme Security Agency (EMSA) het project gaat uitvoeren. De EMSA wil ongeveer 200 schepen laten meedoen. In het project wordt gebruik gemaakt van het tracking-systeem, het Safe Sea Net, dat met AIS-technologie de routes van schepen volgt.
De EMSA volgt met het Safe Sea Net nu al 13.000 schepen boven de 300 ton per dag in alle Europese wateren. De deelnemende schepen worden door de havenautoriteiten gevolgd.