- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwKrakesandt is monsterlijk goed

Krakesandt is monsterlijk goed

- Advertentie -

Delen

Donderdag 24 maart is bij Thecla Bodewes Shipyards in Kampen de ruim 105 meter lange Krakesandt gedoopt. Het is, na zusterschip Anchorage, de tweede sleephopperzuiger die de werf bouwde voor De Hoop Terneuzen.

Na Pasen vertrok de Krakesandt naar Harlingen om te gaan proefvaren en proef­baggeren. Het schip versterkt vanaf eind mei de vloot van De Hoop Terneuzen. 

De Krakesandt is volledig in Nederland gebouwd. Het schip is net als de Anchorage ontworpen door Barkmeijer Shipyards (ook onderdeel van de Thecla Bodewes Ship­yards groep) en gebouwd bij Thecla Bodewes Shipyards in Kampen. 

De Krakesandt is vernoemd naar een zandplaat uit de 14e eeuw voor de kust van Cadzand, legt De Hoop uit op zijn website. “Ook gaat het verhaal van een kraak, een onmetelijk groot zeemonster met het uiterlijk van een inktvis. Volgens oude zeemansverhalen leek dit monster op een zandplaat wanneer hij boven water uitstak. Vaak werd daar per ongeluk aangemeerd. De bemanning verdween dan met schip en al in de diepte.”

Elektrische voortstuwing

De TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger) is uitgerust met een slim dieselelektrisch systeem, ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Thecla Bodewes Shipyards en D&A Electric. Dat reguleert de energievoorziening voor het varen, baggeren en lossen van het schip efficiënt. 

Naast een slim en stabiel powermanagement, zorgt het gebruik van de E-prop elektrische voortstuwing voor een verhoging van het schroefrendement tijdens baggeren, varen en manoeuvreren. Dat verbetert het energie- en brandstofverbruik en vermindert de uitstoot van het schip. 

De rompvorm is geoptimaliseerd voor varen met zowel geladen als onbeladen diepgang door middel van Computional Fluid Dynamics-calculaties. De sleephopperzuiger is – net als zusterschip Anchorage dat vorig jaar aan De Hoop Terneuzen werd opgeleverd – door toepassing van deze duurzame voortstuwingstechniek klaar voor de toekomst, aldus de werf uit Kampen.

Noordzeezand

De Krakesandt is 105,90 meter lang, 15,85 meter breed en heeft een diepgang van 6,94 meter. Aan boord is een ruime en comfortabele accommodatie voor veertien bemanningsleden.

Het baggerschip is ontworpen en gebouwd om zand uit de Noordzee te winnen, dat als grondstof in de betonindustrie en de wegen- en huizenbouw wordt toegepast. Het schip is uitgerust met twee grote open ruimen, de hoppers. Hiermee kunnen verschillende mengsels worden geladen. Deze hoppers worden op de Noordzee, circa 25 kilometer uit de kust, volgezogen met een zandpomp en een sleepkop die over de bodem sleept als een soort stofzuiger.

Als de hopper vol zit, slaat men het zand uit het grote baggerschip over in binnenvaartschepen. Hiervoor is een speciale natlos-installatie ontworpen en gebouwd. Om het zand uit de hoppers te krijgen wordt het zand ‘geweld’ ofwel vloeibaar gemaakt via drainagebuizen die in de bodem van het ruim liggen. 

Twee speciale, elektrisch aangedreven dubbelwandige zandpompen zuigen het drijfzand van onderuit het ruim op en pompen het via een hydraulisch manipuleerbare laadarm in het ruim van de naast het zeeschip afgemeerde binnenvaartschepen. Het opgezogen (drijf)zand is zo geconcentreerd dat er amper water vanuit het laadruim van het binnenvaartschip overboord gepompt hoeft te worden.

Waterkanon

Als het ruim bijna leeg is, staat er ook nog een manipuleerbaar waterkanon klaar om de laatste achtergebleven resten zand uit de hoeken los te spuiten zodat ook dat nog in het binnenschip geladen kan worden.

Bijzonder is dat de laadarm de beweging van het binnenschip kan volgen. Hoewel tijdens het laden het binnenschip steeds dieper komt te liggen en de hopperzuiger steeds minder diep, hoeft de schipper zodoende niets te doen en kan de lading snel en efficiënt worden overgeslagen zodat de hopperzuiger de volgende reis kan beginnen zonder in de haven te zijn geweest.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -