Het in het Duitse Duisberg gevestigde Imperial Logistics International richt zich op weg- en watertransport en beschikt daarvoor onder andere over een vloot van in totaal ruim 600 varende eenheden (eigendom en ingehuurd). Op de loonlijst van het bedrijf, met een omzet van 1,6 miljard euro, staan ruim 8.200 medewerkers, verdeeld over 170 locaties. De vloot vervoert jaarlijks circa 60 miljoen ton droge en vloeibare bulkgoederen. Het merendeel op de Europese binnenwateren en sinds 2012 ook voor de staal- en mijnindustrie in het Hidrovia (= stroomgebied) Paraguay Paraná (HPP).
In opdracht van Imperial Logistics International zijn voor de in Asuncion in Paraguay gevestigde dochter Imperial Shipping Group onlangs twee enorme duwboten gebouwd door de VEKA Group: de Herkules XVII en de Herkules XVIII.
Deze duwboten gaan beide met twaalf duwbakken ijzererts uit de mijnen in Paraguay via de HPP naar de zeehaven in Argentinië vervoeren. Dat betekent over een afstand van bijna 2.600 kilometer een transport van in totaal ruim 35.000 ton erts per duwstel. Zo’n duwstel is met het maximale aantal van twaalf bakken maar liefst 290 x 50 meter.
Flanking-roeren
Begin 2015 werd onder verantwoording van VEKA/Bijlsma Lemmer bij Pattje (voorheen Groningse Scheepsbouw Combinatie) in Waterhuizen gestart met de bouw van in totaal acht bodemsecties voor de casco’s van de twee duwboten. Bij Bijlsma in Lemmer werden de secties, na de aanvoer over water, in het dok aan elkaar gekoppeld. Vervolgens werden de complete casco’s naar VEKA Werkendam gesleept, waar ze werden afgebouwd.
Het zijn bijzonder innovatieve duwboten uit de VEKA Pusher PB6000-serie geworden. De afmetingen zijn 43,5 x 17,50 meter.
Technisch hoogstaand zijn de door VEKA, in nauwe samenwerking met Van der Velden Marine Systems uit Krimpen aan de Lek, ontwikkelde volledig intrekbare flanking-roeren. Die zijn 130 graden draaibaar. Deze vóór de schroeven geplaatste roeren verbeteren de manoeuvreerbaarheid van de duwcombinatie.
Hoewel ze slechts 10 tot 20 procent van de vaartijd gebruikt worden, hebben ze ook tijdens de overige vaartijd, ondanks de behoorlijke weerstand die nou eenmaal bij dit type roeren hoort, een positieve invloed op het rendement.
Warm rivierwater
De drie door Pon Power geleverde Caterpillars (model 3512C, ruim 1.800 pk elk) zorgen voor de voortstuwing op de Paraná-rivier. Varen op een Zuid-Amerikaanse rivier is anders dan varen op bijvoorbeeld de Rijn of de IJssel. Aangezien het water van de Paraná aanzienlijk warmer kan zijn dan dat van Europese rivieren, werd van de eerder gebouwde Herkulessen XV en XVI in 2014 bij scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht de capaciteit van de beunkoelers vergroot. Daarnaast werden de duwboten uitgerust met een reinigingsinstallatie voor het bilge- en afvalwater en moest de navigatieverlichting aangepast worden aan het nieuwe vaargebied van de twee pushers.
Omdat de duwcombinaties een afstand van bijna 2.600 kilometer moeten overbruggen zonder onderweg te bunkeren, werd de capaciteit van de tanks vergroot van 130 naar 290 kubieke meter. Bij Kooiman werden aan beide zijden van de duwboten zijtanks gebouwd, waardoor ze een aantal meter breder werden. Afgelopen jaar werd bij VEKA Werkendam van de Herkules V eveneens de actieradius vergroot voor het varen op de Rio Paraná.
Asuncion
Voor de VEKA Group was de bouw van de twee nieuwe duwboten een bijzonder project. Met de overdracht van de Herkules XVII en XVIII is een innovatief ontwerp op de markt gezet. Op 12 en 13 mei werden de duwboten, plus een aanzienlijk pakket reserveonderdelen, in Rotterdam op een zeeboot geladen en konden ze beginnen aan de lange reis naar de hoofdstad van Paraguay: Asuncion.
De volledige naam van deze ruim 525.000 inwoners tellende stad is overigens Nuestra Señora Santa Maria de la Asuncion; zet dat als thuishaven maar eens op de kont van een schip.
In Paraguay stapt de vijftien personen tellende bemanning voor een maand aan boord voor hun reis op lange rivier Paraná, om vervolgens voor een maand afgelost te worden. De rivier stroomt door Brazilië, Paraguay en Argentinië en vormt tussen deze landen een natuurlijke grens.
In de top-10 van de langste rivieren ter wereld staat de Paraná op de achtste plaats. Aan boord hoeft de crew zich op die lange rivier niet te vervelen, want naast hun werkzaamheden is er mogelijkheid om te sporten in de fitnessruimte.
De missie van VEKA staat voor het realiseren van rendabel vervoer over water tegen een zeer goede prijs-/kwaliteitverhouding met een fraaie vormgeving, goede afwerking en aanspreekbare prestaties. Deze woorden heeft de scheepsbouwer uit Werkendam met de bouw van de Herkules XVII en XVIII op een wel heel spraakmakende manier waargemaakt.