- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKoedood bemachtigt Stage V-certificering voor Mitsubishi-motoren 

Koedood bemachtigt Stage V-certificering voor Mitsubishi-motoren 

- Advertentie -

Delen

De Koedood Marine Group heeft de IWW EU Stage V-certificering van de Mitsubishi SR-motorenfamilie voor de binnenvaart volledig afgerond. Ook de Mitsubishi S12A2 Stage V-gecertificeerd. De motoren zijn uitgerust met het eveneens gecertificeerde, eigen ‘Koedood Engine Emission System’, dat stikstof en fijnstof uit de uitlaatgassen haalt. 

Twee jaar terug begon het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht aan de Stage V-certificering van de Mitsubishi-motoren, waarvoor het distributeur is. Dat bleek een veelomvattend en complex proces.

Groen licht

“De Europese richtlijn voor de Stage V-testprocedure sloot niet altijd goed aan op de specifieke situatie in de binnenvaart”, legt general manager Peter Snijders uit. “Gelukkig konden we daarover in discussie gaan met de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die door de overheid als certificeerder was aangewezen. We leerden RDW daarbij kennen als een zeer daadkrachtige partner.”

Voor RDW bleef de wetgeving altijd leidend, “maar er was ook oog voor de praktische toepassing ervan in de binnenvaart”, merkte Snijders. “Om tot maatwerk te komen was zorgvuldige interpretatie van de wetgeving nodig. En ik denk dat wij dat traject samen fantastisch hebben doorlopen. Half oktober kregen we groen licht van RDW. We hadden de volledige procedure daarmee succesvol en naar tevredenheid doorlopen.”

Fabrikant

Het Stage V-certificaat voor de Mitsubishi SR (470 tot 1.250 kW) en de Mitsubishi S12A2-motoren staat op naam van Koedood. Voor beide motortypes wordt Koedood daarbij erkend en aangemerkt als fabrikant.

“Daar komt bij dat we de timing van de motoren zo aanpassen dat ze 5 procent zuiniger draaien dan de CCR2-variant. Dat gebeurt met toestemming van Mitsubishi en met behoud van de fabrieksgarantie.”

“Mitsubishi staat er volledig achter dat wij de fabrikant zijn van de Stage V gecertificeerde motoren. Koedood is de partner van Mitsubishi voor de levering van Stage V-motoren in heel Europa zo lang deze wetgeving van kracht is.”

2.500 draaiuren

TNO Helmond speelde ook een belangrijke rol bij de certificering. Een Mitsubishi S6R-motor maakte met het emissiesysteem ruim 2.500 draaiuren op een testbank van TNO. De duurproef was een essentieel onderdeel van de certificeringsprocedure.

De S12A2 is daarna op dezelfde proefstand met hetzelfde emissiesysteem getest. Omdat het emissiesysteem de duurproef al had doorstaan was voor de S12A2 een aanzienlijk kortere testprocedure voldoende.

Speciaal voor de binnenvaart

Het gecertificeerde emissiesysteem is geschikt voor de belastingprofielen van de binnenvaart, waar motoren vaak langdurig laag worden belast, wat het functioneren van een emissiesysteem nadelig kan beïnvloeden. Daarom heeft het Koedood-team gekozen voor een extra component.

De uitlaatgassen stromen eerst door een zogeheten Diesel Oxidatie Katalysator (DOC). Daarin oxideren de roetdeeltjes, wat extra warmte oplevert. Laag belast varend, zoals op kanalen, blijft de uitlaattemperatuur dan hoog genoeg voor een optimale werking van de SCR-katalysator en het deeltjesfilter (DPF). Hierdoor is een brander optioneel, waardoor onderhoud- en verbruikskosten gereduceerd worden.

KEES

De geslaagde certificering is een teamprestatie van Koedood, RDW, Mitsubishi en TNO. Er zijn nog een paar puntjes op de i te zetten, aldus Snijders, maar de i staat. De Stage V gecertificeerde motoren worden onder de merknaam KEES (Koedood Engine Emission Systems) op de markt gebracht. De eerste twee schepen varen er al mee. Er zijn inmiddels zo’n 50 exemplaren verkocht.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -