Voor uitspraken dat de binnenvaart als gevolg van klimaatverandering lading zou verliezen aan andere vervoersmodaliteiten of te duur zou worden, is op basis van de bestaande inzichten geen grond. Niet in 2030 of 2040 en waarschijnlijk ook niet in 2050. Dat stelt Koninklijke Schuttevaer naar aanleiding van de publiciteit die het onderzoek ‘Climate change and inland waterway transport’ van onderzoeksprogramma Kennis voor klimaat in juni teweegbracht.
♦ Lees ook: ‘Klimaatverandering maakt binnenvaart (te) duur’
De nautisch-technische vereniging heeft het rapport kritisch bestudeerd en komt tot de conclusie dat de voorspelde negatieve effecten nog op geen enkele wijze zichtbaar zijn in de overzichten van de rivierafvoeren in de afgelopen honderd jaar. Het klimaatrapport gaat daar te gemakkelijk aan voorbij, vindt Koninklijke Schuttevaer.
Kennis voor klimaat kwam tot de conclusie dat de binnenvaart fors duurder wordt door de klimaatverandering en dat zodoende grote hoeveelheden lading naar het spoor zouden verdwijnen. Het onderzoeksprogramma voorspelde dat de vrachtprijzen met 9 tot 23 procent zullen toenemen door extreem lage en hoge waterstanden in de Rijn. Daarmee zou de binnenvaart zich gedeeltelijk uit de markt prijzen en een marktaandeel verliezen van 8 procent – en in de meest droge periode in de zomer zelfs 28 procent.
Koninklijke Schuttevaer heeft harde kritiek op klimaatonderzoek
Koninklijke Schuttevaer noemt het onderzoek ongenuanceerd en onvoldoende op feiten en ervaringen gebaseerd. “De gevolgen van de klimaatverandering zullen merkbaar zijn in de binnenvaart, maar zijn in het meest ongunstige scenario in 2050 nog steeds goed beheersbaar. Vrachtprijzen stijgen als gevolg van marktwerking kortstondig tijdens laagwaterperioden. Mocht er hierdoor al lading verschuiven naar andere modaliteiten, dan zal dit van korte duur en niet blijvend zijn. Dit hebben laagwaterperioden uit het verleden aangetoond.”
(archieffoto MG redacties)
Ondiepten
Koninklijke Schuttevaer kan zich dus niet vinden in alle uitkomsten van het rapport van ‘Kennis en Klimaat’. Het advies om de rivieren goed te onderhouden wordt echter vanzelfsprekend ondersteund. “Temeer omdat ondiepten op de ‘harde’ lagen, als gevolg van bodemerosie op de Waal, nu al bij laag water een probleem vormen. Voor deze problematiek moet vanuit Den Haag meer aandacht komen. Het advies ‘ICT voorzieningen en verkeersmanagement te verbeteren’ onderschrijven wij ook.”
Klimaatscenario’s
De uitkomsten van de klimaatstudie zijn gebaseerd op het meest negatieve KNMI-klimaatscenario. Aldus Koninklijke Schuttevaer. “Het KNMI heeft vier klimaatscenario’s ontwikkeld en maakt kenbaar, dat niet te voorspellen valt welk van de vier scenario’s het meest waarschijnlijke toekomstscenario is. Dit hadden de onderzoekers nadrukkelijker in de berichtgeving kenbaar moeten maken. Nu werd de indruk gewekt dat effecten van klimaatverandering al op zeer korte termijn zouden kunnen optreden. Zij baseren dergelijke vervoersverschuivingen op het meest zwarte scenario. Verder constateert Koninklijke Schuttevaer, dat in de drang naar het zoeken van oplossingen doorgeschoten is in theoretische en soms onrealistische oplossingen.”