- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsJulianakanaal moet drooggezet en weer gestremd worden

Julianakanaal moet drooggezet en weer gestremd worden

- Advertentie -

Delen

Voor het afronden van de werkzaamheden aan het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht worden momenteel verschillende scenario’s uitgewerkt. In alle varianten moet het stuk kanaal bij de bouwkuip volledig drooggezet worden en de vaarweg dus worden gestremd.

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer Van den Herik Sliedrecht aan de verdieping en verbreding van 3 kilometer Julianakanaal, zodat de vaarweg op dit deel van de Maasroute geschikt wordt voor langere en diepere schepen. Toen de 750 meter lange bouwkuip donderdag 23 februari plotseling volliep met water, was de verbreding voor dit deel inmiddels klaar. Met het in de bouwkuip verdiepen van de bodem was toen net gestart.

Wel beheerst, maar nog niet opgelost

Eerst is prioriteit gegeven aan het stabiliseren van het grondwaterpeil en het zo snel mogelijk hervatten van de scheepvaart. De damwand van de bouwkuip is gerepareerd en er is een steunberm aangebracht voor extra stabiliteit en bescherming. Sinds 20 maart kunnen schepen weer de damwand passeren – onder begeleiding en met een maximale snelheid van 6 kilometer per uur.

“De calamiteit is daarmee beheerst, maar nog niet opgelost”, aldus Rijkswaterstaat. “De volgende stap is het afronden van de werkzaamheden aan de bodem en het verwijderen van de bouwkuip, zodat scheepvaart weer zonder beperkingen mogelijk is over de volledige breedte van het kanaal.”

Rijkswaterstaat en Van den Herik Sliedrecht werken nu een aantal scenario’s uit om dat “veilig en verantwoord te kunnen doen, met zo min mogelijk overlast voor de omgeving en de scheepvaart”. Tegelijkertijd zal ook worden gekeken naar de verbreding en verdieping van het overige deel van het stuk Julianakanaal tussen Berg en Obbicht.

Risico

In alle scenario’s moet het Julianakanaal ter hoogte van de werkzaamheden volledig drooggezet worden. Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, zegt daarover: “Ondanks grondige voorbereiding en uitgebreid onderzoek heeft de praktijk bij dit bouwvak laten zien dat er toch een risico is bij het uitvoeren van deze werkzaamheden terwijl er water in het kanaal staat. Hoe klein dat risico ook is, de impact is meteen groot. Met het oog op de veiligheid van werknemers, omwonenden en de scheepvaart willen we dat risico niet nogmaals nemen.”

Het volledig droogzetten betekent dat een deel van het Julianakanaal nogmaals gestremd zal zijn voor de scheepvaart. “Omdat dit grote impact heeft, zullen vertegenwoordigers van de scheepvaart en omliggende bedrijven tijdig betrokken worden bij de uitwerking en planning”, aldus Rijkswaterstaat. “Streven is een afsluiting zodanig te plannen dat de overlast zo beperkt mogelijk is. Er wordt aan gewerkt om uiterlijk deze zomer meer duidelijkheid te geven over het vervolg en de planning.”

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Ongelooflijk dit, had het kanaal gelaten zoals het was.
    Dan maar geen koppelverbanden naar Maastricht via Nederland.
    Over het Albertkanaal is dit prima te doen, je kan wel 6-baks duwvaart willen van Weurt naar Maastricht
    maar sommige dingen kunnen nu eenmaal niet.
    We moeten eens een keer af van het idee dat stilstand achteruitgang is en alles altijd maar moet blijven groeien.
    Het was prima zoals het was op de Maasroute.
    Maar ja, ik heb er dan ook geen verstand van.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -