In de zomerperiode is het BVB druk bezig met de voorbereidingen voor de Wereldhavendagen in Rotterdam. Die zijn van 2 tot en met 4 september. Op vrijdag 2 september zal het BVB inhoudelijk bijdragen aan een speciaal jongerenactiviteitenprogramma voor middelbare scholieren. Het BVB wil hiermee werk maken van de werving van jongeren (en ander nieuw personeel) voor de binnenvaart. De boodschap die dag is dat de binnenvaart aantrekkelijk en afwisselend is, met toekomstperspectief. In het ruim van een schip kunnen jongeren een leuk spel spelen waarbij ze van Rotterdam via Utrecht naar Amsterdam moeten varen.
De cover van ‘Boegbeeld’.
Op zaterdag en zondag staat het BVB samen met Nederland Maritiem Land in een tent op de Westerkade. Er zullen weer schepen voor de kade liggen die door mensen te bezoeken zijn.
Vlaggen uitdelen
In de zomer bezoeken BVB-medewerkers ook altijd de Volkeraksluizen om schippers informatie te geven over de promotie van en door de bedrijfstak. Dit jaar delen ze ook Blue Road-vlaggen uit. De sluisbezoeken – het zijn er drie dit jaar – zijn voor het BVB belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt en leeft onder de ondernemers, maar ook om te vertellen waar wij mee bezig zijn en uit te leggen waarom dat doen.
Boegbeeld
Studenten van Hogeschool Inholland hebben een magazine moeten maken. Eén groep van vier studenten koos de binnenvaart als onderwerp. Hun magazine heet ‘Boegbeeld’. Het is zakelijk en informatief, maar bevat ook informatie over evenementen, films en games die voor mensen uit de binnenvaart interessant is. ‘Boegbeeld’ is in een beperkte oplage verschenen; alleen voor school en de studenten zelf. De docenten waren zo enthousiast dat ze de studenten aanraadden een hogere oplage te laten drukken of een vervolg te maken. Daar denken ze nu over na.