- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsIntensive care voor insuline

Intensive care voor insuline

- Advertentie -

Delen

Vanwege zijn temperatuurgevoeligheid geldt voor insuline sinds 2006 een wettelijke voorschrift dat de temperatuur tijdens het transport tussen 2 en 8 graden °C moeten blijven. De Duitse farmaceutische industrie verscheept het preparaat naar meer dan negentig landen in koelcontainers. De transportgroep Contargo speelt daarbij een belangrijke rol.

Insuline wordt in reefers vervoerd. Deze goed geïsoleerde koelcontainers zijn uitgerust met een eigen koude/warmte-aggregaat van 18kW dat de 40 voets-container op temperaturen tussen -24 en +30 °C kan houden. De afstelling garandeert dat inwendige temperatuurschommelingen, onafhankelijk van de buitentemperatuur, permanent binnen de vereiste bandbreedte blijft.

Temperatuurgevoelige lading vraagt om extra aandacht. (foto Contargo)

Intensive care
“Insulinetransporten krijgen bij ons vanwege hun ladingwaarde van miljoenen euro’s de allerhoogste aandacht. Noem het maar gerust intensive care”, aldus Ralf Gerlach, die bij Contargo verantwoordelijk is voor onder andere het temperatuur-gecontroleerde vervoer.
“Aan de hoge eisen die reefers aan een vervoerder stellen, kunnen wij prima voldoen dankzij onze eigen infrastructuur. Zo hebben we bijvoorbeeld Reefer-Servicestations op veel van onze terminals langs de Rijn en kunnen we bij eventuele problemen met een aggregaat heel snel speciaal opgeleide monteurs op onze terminals hebben. Verder hebben we een noodplan om een defecte reefer overal te kunnen repareren – onafhankelijk van onze eigen terminals – of om zelfs met een lege, voorgekoelde container uit te rukken.”

‘Zwarte doos’
De reefercontainers die Contargo aan de insulineproducenten aanbiedt, hebben eerst een streng programma doorlopen. Daartoe behoren: een Pre-Trip-Inspection), Unit Function Settings (HMC, Vent, et cetera), garantieonderhoud, Data Retrieving en stoomreiniging. Dankzij de precisie van het Contargo-serviceplan en de instelling van de koelaggregaten heeft tot dusverre – ondanks het grote aantal insulinetransporten – nog nooit één verlader iets op een reefer aangemerkt.
Eventuele instellingsfouten of te grote temperatuurschommelingen worden feilloos door de interne ‘zwarte doos’ van de reefer gesignaleerd en geregi-streerd. Het temperatuurverloop tijdens het inland transport kan door de (zee)rederij uitgelezen worden en voor het zeetraject worden benut. 

Contargo

Contargo onderhoudt een van de grootste netwerken in de Europese containerlogistiek en vervoert per jaar ongeveer een miljoen TEU. De onderneming integreert containerstromen tussen de Noordzeehavens (en de Duitse zeehavens) met het Europese binnenland en heeft achttien binnenvaartcontainerterminals in Duitsland, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Contargo exploiteert eigen Rijncontainer- en spoorcontainerdienstenen en heeft 400 werknemers.
 

CO2-balans
"Natuurlijk is ook bij het transport van medicijnen de CO2-footprint van toenemend belang”, zegt Heinrich Kerstgens, lid van de driehoofdige directie van Contargo in Ludwigshafen. “Wij zetten op het binnenschip in, omdat het in vergelijking met spoor of truck de beste CO2-balans heeft.”
“Mocht de timing dat eisen, kunnen we dan altijd nog op trein of truck terug-vallen. Bovendien spelen bij het vervoer per binnenschip vandalisme of diefstal geen rol. Zeker gezien de enorme toename van ladingdiefstal op truckstops langs de autowegen, is dit een aanvullend pluspunt.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -