Portefeuillehouder Milieu van de regio Drechtsteden, Teunis Stoop, heeft maandag 30 mei in het bijzijn van vertegenwoordigers, omwonenden en mensen uit de scheepvaartbranche de walstroomkasten in de gemeenten Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht met een feestelijke onthulling in gebruik gesteld.
In de regio Drechtsteden zijn in totaal 35 walstroom kasten geplaatst bij afmeerplaatsen voor de scheepvaart. Hiervan zijn er 26 voor algemeen gebruik door de binnenvaart. De overige negen staan op bijvoorbeeld scheepswerven. Aan de faciliteiten in Hendrik-Ido-Ambacht en Alblasserdam wordt nog gewerkt; die kunnen eind juli in gebruik worden gesteld.
Cor den Boer, wethouder Elbert Vissers, de stadsomroeper en portefeuillehouder Teunis Stoop onthullen met vereende krachten de walstroombank. (foto Johan de Witte)
Een verkeersbord met afgebeelde stekker langs de oever geeft aan waar het aggregaat stil kan. Het gebruik: eenmaal in bezit van een uniforme stroomkastsleutel (via CBRB, havenmeester, stadskantoren et cetera) is eenmalig gratis registreren via www.walstroom.nl of per telefoon met opgave van het Europanummer voldoende. Stroom activeren of beëindigen gaat via 0900-1492, wat in de kast is aangegeven. Maandelijks afrekenen na ontvangst van de factuur.
27 eurocent
De kasten hebben meerdere aansluitingen voor 230 Volt/16A, 400 Volt/32A en 400 volt/63A. Passagiersschepen beschikken op hun afmeerplaatsen over een zogeheten Power Lock-faciliteit. Deze gebruiksefficiëntie wordt door de overheden en passagiersbranche omarmd. Rivercruisers die zo’n 400 en meer ampère walstroom vragen en standaard zijn uitgerust met het Power Lock-systeem, gaan hiermee emissieloos de nacht in.
Het walstroom tarief waartoe het regiobestuur besloten heeft, ligt gelijk met het huishoudelijk tarief voor elektriciteit. Het Centraal Bureau voor de statistiek laat zien dat de Nederlandse huishoudens in 2010 gemiddeld € 0,29 per kWh betaalden. Het Drechtsteden bestuur heeft in maart besloten tot een walstroomtarief van € 0,27 (ook al is dat niet kostendekkend). De kosten van de infrastructuur ter realisatie van stroomkasten zijn niet in de tarieven opgenomen.
Kostprijs
Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) heeft in 2010 laten berekenen dat de integrale kostprijs van elektriciteit bij het gebruik van de scheepsdieselgenerator (vermogensafhankelijk( tussen € 0,17 en € 0,25 per kWh ligt. De elektriciteit via een dieselaggregaat is daarmee (beperkt) voordeliger, echter de opwekking gaat gepaard met ongewenste uitstoot en geluidsoverlast. Door deze maritieme energiefaciliteit voor de reeds schone en snel emissieloos wordende scheepvaart te realiseren, hebben de Drechtsteden in navolging van de grote havensteden een bijdrage geleverd aan de luchtkwaliteit in de regio. Het walstroomproject is mede gefinancierd met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Walstroombank
Zoals Sint Nicolaas met een volgeladen boot ging het langs de diverse kades versierd met ‘walaansluiting’ alwaar omwonenden en scheepvaart getuigen waren bij de onthulling van fraaie stroomkasten. De ontwerpfamilie kent vijf verschillende modellen: een bank, een hele tafel, een halve tafel, een blok en een laadpaal. Het grootste deel heeft het model ‘hele’ of ‘halve tafel’, ofschoon Zwijndrecht een ‘walstroombank’ op het Maasplein heeft waar de wandelaar langs de Oude Maas kan verpozen. De vormgeving verwijst naar de scheepvaart en is van robuuste eenvoud, waardoor het tijdloos is – en hopelijk niet door het graffiticorps wordt besmeurd!
De ontwerpen zijn gemaakt door de industrieel ontwerpers van VHP in samenwerking met Industrial Installations van Royal Haskoning.
Voor politici en omwonende burgers van aanlegplaatsen betekende de ingebruikname aan boord van de partyboot Ostara luisteren naar toespraken. Het accent lag veelal op de gecompliceerdheid en omvang van het project. Teunis Stoop maakte als portefeuillehouder Milieu van de regio Drechtsteden van de gelegenheid gebruik om aan alle meewerkenden zijn dank uit te spreken. Het was een uitdaging om de verdeeldheid en belangen van gemeenten, organisaties en maritieme ondernemers aan de onderhandelingstafel tot elkaar te brengen. Ook het technische aspect, om de scheeps- en walinstallaties met elkaar te laten matchen, kostte veel tijd en inspanning.
Werkgroep
Zelf spraken we kort met Elbert Vissers, die vorig jaar mei in Zwijndrecht tot wethouder werd benoemd en twee dagen later reeds als pleidooihouder met Drechtsteden aan tafel zat in discussie over € 0,34 of € 0,27 per kWh. Jan Kruisinga en Leny van Toorenburg in samenwerking met het CBRB, Koninklijke Schuttevaer en Kantoor Binnenvaart vormden een aparte werkgroep waarin vanaf 2007 al actief aan stroomkasten is gewerkt. “De haven van Rotterdam was een voorloper op walstroom”, zegt Kruisinga. “Om de Tweede Maasvlakte in werking te krijgen, verplichte de Rotterdamse haven zich onder andere om positieve milieu-effecten in te voeren. Walstroom hoort daarbij.”
(Johan de Witte)