Er worden veel extra verkeersmaatregelen op het water getroffen voor de veiligheid tijdens SAIL Amsterdam. ‘De verkeersmaatregelen zullen zeker overlast veroorzaken voor de scheepvaart’, zegt Andries de Weert, bestuurslid van afdeling Noord Holland van BLN-Schuttevaer.
SAIL is dit jaar nog grootser opgezet: er worden zo’n 2,5 miljoen mensen verwacht en meer schepen dan ooit. De binnenvaart kan de industriehaven alleen bereiken door langs het evenemententerrein te varen. ‘Elke vijf jaar maken wij afspraken namens de schippers met de havendienst van Amsterdam’, vertelt De Weert. ‘Nieuw voor ons is de Sail-out en de konvooivaart. Wij hebben geen idee wat dit aan extra overlast gaat opleveren.’ Havendienstschepen loodsen nu de beroepsvaart met kleine groepjes door het gedrang heen. Dit zal niet ’s ochtends vroeg zijn. ‘Wij verwachten dat de drukte pas in de middag begint. Hoe dat gaat uitpakken weten we nog niet.’
Scheiding
De Havendienst neemt de te verwachte drukte serieus en probeert beroepsvaart en SAIL-scheepvaart te scheiden met de maatregelen. ’Dit betekent dat beroepsvaart die niet de IJhaven in mag varen, de IJhaven zonder oponthoud moet passeren en niet opzettelijk ter hoogte van de monding in de vaarweg gaat drijven. De havenmeester van Amsterdam organiseert – indien nodig – konvooivaart(en) en bepaalt het moment waarop het konvooi het evenementengebied passeert. De konvooien worden door een dienstvaartuig voorgevaren. Om een vlotte en veilige verkeersdoorstroom op het Afgesloten IJ tijdens SAIL te bewerkstelligen, is het voor passagiersschepen met een lengte van meer dan 14,99 meter op de waterlijn verboden om zich zonder toestemming van de Directeur CNB in een zone van 50 meter buiten de mond van de IJhaven te bevinden.’
Het evenemententerrein voor SAIL ligt even ten noorden van de Sumatrakade tot de hoofdbetonning en het Stenenhoofd. Scheepvaart tussen Oranjesluis en het Amsterdam-Rijnkanaal kan gewoon doorvaren. Alle beroepsscheepvaart in het evenementengebied wordt begeleid. Tijdens de Sail-In zijn het Noordzeekanaal en de sluizen bij IJmuiden gestremd van 9.00 tot 17.00 uur. De Sail-Out heeft een stremmingen van 16.30 tot 22.00. Van woensdag 19 tot en met 22 augustus is elke avond de vaarweg van de invaart Amsterdam-Rijnkanaal tot de inkassing Coentunnel voor de doorgaande scheepvaart gestremd van 21.30-23.30 uur in verband met het vuurwerkevenement op het Slik.
De Weert: ’Wij hebben in onze nieuwsbrieven de leden gemeld rekening te houden met vertraging. Vorig keer was het zo dat als zich een calamiteit voordeed de verkeersbegeleiders daar naartoe gingen, nu doet de Havendienst de verkeersbegeleiding met eigen, aparte schepen. Wij verwachten dat het nu beter zal gaan en we zijn benieuwd hoeveel havendienstschepen voor konvooivaart worden ingezet. Voor schippers die problemen ondervinden, bel ons direct, dan kunnen wij actie ondernemen. Gelukkig is het een feestje dat maar eens in de vijf jaar wordt gehouden, was het elk jaar, dan was het anders geweest. Wij passen ons aan en geven ze hiervoor de gelegenheid.’
Ongelukken
Vorige SAIL’s zijn er ongelukken gebeurd. ‘Iedereen is altijd aangenaam verrast geweest over het geringe aantal incidenten. Met zoveel mensen op het water is dat een wonder.’ Het gevaarlijkste moment op SAIL is volgens de Weert direct na het vuurwerk. ‘Mensen die zonder boordverlichting naar de stad varen, in de kleinste bootjes.’ De Weert roept de beroepsvaart dan ook op zijn verantwoording te nemen: ‘Zet een uitkijk op het voordek in het SAIL-gebied en zorg zo voor een extra stukje veiligheid.’
(foto en tekst Evert Bruinekool)