Pon Holdings en Parcom Capital hebben een akkoord bereikt over het in zijn geheel overnemen van Imtech Marine. Daarmee is de continuïteit van Imtech Marine gewaarborgd. Imtech Marine blijft na de overname zelfstandig opereren.
René ten Brinke, Director Global Services Imtech Marine stelt ‘uitermate gelukkig’ te zijn met Pon Holdings en Parcom als nieuwe eigenaren van Imtech Marine. ‘Beide bedrijven staan bekend als zeer professioneel met een uitgebreide ervaring in de maritieme industrie, een beter scenario kunnen we ons niet wensen. De overname is in lijn met de positieve ontwikkelingen die reeds in gang zijn gezet binnen Imtech Marine en zal de groei van onze activiteiten ondersteunen en versnellen.’
Imtech Marine is wereldwijd actief als full-service aanbieder en system integrator van innovatieve en energie efficiënte technologische oplossingen voor het hele schip. Het bedrijf telt bijna 2500 medewerkers – waarvan 1.300 in Nederland – op ongeveer 100 vestigingen in 30 landen.
De geschiedenis van Imtech
In 1993 besluiten bedrijven in elektrotechniek en werktuigbouw, afkomstig in het concern Internatio-Müller intensief te gaan samenwerken.
In 1996 koopt Internatio-Müller automatiseringsbedrijf Turnkliek voor een verbinding vanelektrotechniek en werktuigbouw met ICT. Vanaf nu heet het Imtech.
1997. Imtech koopt het Duitse installatiebedrijf ROM dat 3.500 werknemers telt en goed is in engineering, aanleg en beheer van technische systemen van kantoren, ziekenhuizen en fabrieken.
In 2001 gaat Imtech naar de beurs. De tegenvallende resultaten in 2002 weerhielden Imtech er niet van bedrijven van telecomdienstverlener Landis over te nemen. Een jaar later Meica – onderhoud en aanleg van technische installaties in fabrieken – in Engeland. Imtech Marine slankte af wegens teruglopende activiteiten in de scheepsbouw.
In 2004 bouwt Imtech mee aan een energiecentrale in Oostenrijk, de infrastructuur voor een nieuwe campus van de Duitse chipfabrikant Infineon. In datzelfde jaar neem Imtech de Duitse maritieme specialist HST over. In 2005 de Spaanse technisch dienstverlener Mavisa en het Britse Goodmarriott & Hursthouse. Samen met Dura Vermeer en Arcadis gaat Imtech dagelijks onderhoud aan het spoor in Nederland regelen voor Prorail. In dat jaar krijgt Imtech echter een boete van NMa wegens afspraken die die samenhangen met de bouwfraude.
2006: groei in zorg, energie- en veiligheidssector en uitbreiding in Oost-Europa. Overnames dit jaar: Radio Holland Group, Fritz & Macziol en de afdeling Industrieel Onderhoud van Emmtec Services en A. Hak Industrie.
In 2009 lijkt de financiële crisis geen vat te krijgen op de omzetgroei van Imtech. Mooie opdracht om het stadion voor de Olympische Spelen 2012 in Londen te voorzien van duurzame lucht- en klimaattechnologie.
In 2010 maakt het bedrijf bekend naar een omzet van 8 miljard euro te willen in 2015.
Meer overnames volgen: onder andere het Noorse Unireg en het Zweedse Sydtotal.
In 2011 wordt het bedrijf koninklijk: Royal Imtech N.V.
Een jaar later de eerste problemen. Bij de sectie Marine worden 900 banen geschrapt.
De koers van het aandeel zakt. In 2013 gaat dat nog verder na bekend worden van mogelijke fraude in Polen bij de aanleg van een pretpark. Ook fraude in Duitsland
Imtech heeft inmiddels 29.000 werknemers en 5 miljard euro omzet. Maar heeft geld nodig: 500 miljoen euro en er worden 1.300 banen geschrapt. Een nettoverlies van bijna 700 miljoen euro. Schulden lopen in 2014 op tot 1,1 miljard. Imtech wil af van ICT-tak.
De top van het bedrijf zou hebben geweten van de fraude in Polen en het aandeel zakt naar 45 eurocent. In 2015 scheert het bedrijf langs de afgrond en geeft nieuwe aandelen uit, die echter niet allemaal worden verkocht. Strop voor de banken. Ook in 2014 een half miljard verlies. De banken moeten weer bijspringen. Als dat in augustus weer moet, weigeren de financiers steun aan Imtech, er wordt uitstel van betaling aangevraagd en op 13 augustus volgt het faillissement. Imtech Marine wordt overgenomen door Pon Power en Parcom Capital.