Koedood Dieselservice makes the difference… Die tekst staat te lezen op de website van het in Hendrik-Ido-Ambacht gevestigde bedrijf. Dat deden ze bij de afbouw van de Initia voor de familie Nijenhuijzen wel op een bijzondere en spraakmakende manier.
Er werd bij EBR hard gewerkt aan de stuurhut van de Initia. Het buitenste deel van de 11 meter lange kolom stond zelfs al in de woning toen dat ruim veertig jaar geleden opgerichte bedrijf nogal onverwacht failliet ging. Bij een elders te bestellen stuurhuis zou de Initia pas eind april in de vaart komen en was ook het probleem van de halve kolom nog op te lossen. Dat vonden Arie en Bert Koedood duidelijk geen optie, want na een aantal gesprekken met betrokkenen werd Koedood Marine Group de nieuwe eigenaar van EBR.
Daardoor kon de geladen proefvaart al op 19 februari plaatsvinden; de dag daarop kon de familie Nijenhuijzen met de splinternieuwe, 5.060 ton metende Initia met een ruim vol kolen aan de eerste reis richting Duisburg beginnen. Met dank aan het team van Koedood Marine Group… over klantgerichte service gesproken.
Initiatief
Een dag vóór de proefvaart bij de Volkeraksluizen tref ik een goed gehumeurde Evert Nijenhuijzen aan. Hij is samen met zijn partner Tanja en zijn ouders Frans en Willy eigenaar van de Initia, het Latijnse woord voor initiatief.
Op diverse fronten is dat een prima naam: de familie Nijenhuijzen is Arie Koedood namelijk zeer erkentelijk voor het initiatief dat hij nam inzake EBR. “Ook ben ik zeer te spreken de afbouwperiode; die verliep in een, zeg maar, familiaire omgeving bijzonder prettig.”
Zijn ouders Frans en Willy begonnen in 1975 op hun eerste Initia. Sinds 1991 maken ook Evert en Tanja deel uit van het familiebedrijf. “Het door RensenDriessen geleverde Chinese casco is al negen jaar in ons bezit. Voordat we aan nieuwbouw zouden beginnen, wilden we eerst onze vorige Initia verkopen. De crisis gooide echter roet in het eten.”
“Afgelopen zomer hebben we ons schip (135 x 11,45 meter, red.) kunnen verkopen, dat nu verder vaart onder de naam Marjo R. De bouw van de nieuwe Initia (135 x 14,20 meter, red.), betekent voor ons voor de vijfde keer vernieuwen en vergroten.”
“Wij kennen het bedrijf Koedood van een hermotorisering in het verleden. Een samenwerking die we als heel prettig hebben ervaren. Voor de nieuwbouw van deze Initia gaf bij de keuze voor Koedood de doorslag dat dit bedrijf heel veel kennis bezit over de komende Stage V-certificering. Als die certificering er is, dan voldoen we met een aantal aanpassingen geheel aan de toekomstige emissie-eisen voor de binnenvaart.”
Emigreen en Stage V
Koedood Marine Group beschikt sinds kort op een steenworp afstand van de huidige locatie over een hypermodern en bovenal duurzame bedrijfshuisvesting bestaande uit een nieuw kantoor en een ruime bedrijfshal. In hetzelfde pand is ook Emigreen gevestigd, innovatief koploper op het gebied van SCR en DPF.
Ik heb in het aan Noordeinde 21 in Hendrik-Ido-Ambacht gevestigde pand een afspraak met Henri Kruisinga, namens Koedood afbouwbegeleider van de Initia. “Door de onverwachte overname van EBR kon ik me minder richten op de afbouw dan de bedoeling was. Evert Nijenhuijzen heeft gelukkig een zeer goed technisch inzicht en heeft de hele periode het overzicht behouden”, begint Kruisinga zijn verhaal.
“Alle vier de eigenaren van de familie Nijenhuijzen hebben zich tijdens de afbouw overigens van hun beste kant laten zien. Bij particuliere afbouw worden door de eigenaren de puntjes op de i gezet; dat zie je aan de materiaalkeuze – onze afdeling rvs heeft zich aan boord prima kunnen uitleven – en het gebruiksgemak.”
Over de Stage V-normering zegt Kruisinga: “Het custom made Emigreen uitlaatgassennabehandelingsysteem bestaat uit een roetfilter (DPF), die het fijnstof uit de uitlaatgassen filtert en een SCR-katalysator die de NOx-uitstoot met circa 90 procent reduceert. Aan boord van de Initia hebben we demperblokken geplaatst. Als de roetfilterblokken en de katalysatorblokken geplaatst moeten worden, hoeven we enkel de demperblokken eruit te halen. Nadat er Ad-blue/ureum getankt is, voldoet de Initia geheel aan de Stage V-normering en is het schip een varend visitekaartje dat ruimschoots voldoet aan de zwaarste emissie-eisen.”
Zes lagen containers
De familie Nijenhuijzen had goede ervaringen met de van gepatenteerde panoramaramen voorziene EBR-stuurhuizen. Met de 11 meter lange stuurkolom is het mogelijk met zes lagen containers te varen.
Voor de twee Mitsubishi-motoren van 1.414 pk elk op het achterschip en twee van 650 pk op het voorschip is het vervoer van 505 TEU geen enkel probleem.
Het casco was niet uitgerust om te ballasten. Na wat aanpassingen aan het leidingwerk kan er nu in de zijtanks tot 850 ton geballast worden, waardoor er dankzij de zesde laag 85 containers extra vervoerd kunnen worden. Met andere woorden: Koedood Marine Group heeft voor de familie Nijenhuijzen met de Initia een schip opgeleverd dat tot in detail klaar is voor de toekomst.