- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHutchison helpt MSC aan eigen terminal in Rotterdam

Hutchison helpt MSC aan eigen terminal in Rotterdam

- Advertentie -

Delen

MSC krijgt een eigen terminal in Rotterdam. Dochterbedrijf Terminal Investment Limited van de Italiaanse containerrederij – die begin 2022 Maersk afloste als de grootste ter wereld – heeft met Hutchison Ports een overeenkomst gesloten om samen een dedicated terminal te ontwikkelen.

De nieuwe terminal komt aan de Europahaven, deels op het terrein van de ECT Deltaterminal en de Delta II-terminal. Die laatste is sinds de overname van het voormalige APMT-R eigendom van Hutchison. Een deel van de ECT Delta-kade is nu ook al voor MSC gereserveerd. Beide locaties gaan straks onder de naam Hutchison Ports Delta I/II deel uitmaken van de nieuwe containerterminal. Dat geeft MSC de ruimte om de komende jaren verder te groeien.

6 tot 7 miljoen TEU

Havenbedrijf Rotterdam gaat daarvoor de kademuren herontwikkelen. De containerterminal zal in fases gebouwd en in gebruik genomen worden. De eerste fase van de terminal is naar verwachting in het derde kwartaal van 2027 operationeel.

“Wij zijn zeer verheugd dat een wereldspeler als MSC zich wil committeren aan deze vernieuwing en significante uitbreiding van de containeroverslag in Rotterdam”, aldus CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. “Na de herontwikkeling zal de verwachte capaciteit van de terminal 6 tot 7 miljoen TEU bedragen. Dit is een forse versterking van onze leidende positie als Europa’s grootste containerhaven en draagt bij aan het verder verbeteren van de concurrentiepositie van zowel onze klanten als die van de haven.”

Walstroom

Leo Ruijs, CEO van Hutchison Ports ECT Rotterdam en Hutchison Ports Delta II, licht op de website van Havenbedrijf Rotterdam toe: “Wij kijken ernaar uit om samen met TIL de ontwikkeling en exploitatie van de terminal te gaan uitvoeren. De volledige terminal zal uiteindelijk bestaan uit vijf deepsea ligplaatsen met een totale lengte van 2,6 kilometer.”

Ammar Kanaan, de hoogste baas van TIL, wijst er in het kader van de nieuwe “ultramoderne megaterminal” in Rotterdam dat duurzaamheid topprioriteit is voor TIL en MSC. “We hebben als ’s werelds grootste containerrederij een cruciale rol in het creëren van een duurzame toekomst. De mogelijkheid voor het gebruik van walstroom is dan ook een belangrijke voorwaarde bij de ontwikkeling van de nieuwe terminal.” De walstroomstrategie voor het project zal nader met partijen worden uitgewerkt in nauwe samenwerking met het walstroomprogramma van het Havenbedrijf.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -