De vertegenwoordigers van de havens die al een incentive verschaffen voor houders van een Green Award met Jan Fransen (derde van links) en adjunct-directeur van de stichting Green Award, Karin Struijk.
De binnenhavens in Nederland gaan één voor één om bij de keuze voor de Green Award Binnenvaart. Vrijdag bij de NVB-jaarvergadering in Venlo werden 7 gemeenten in het zonnetje gezet omdat ze al hebben gekozen en de binnenschepen met een Green Award certificering voordelen bieden. Het gaat dan voornamelijk om korting op het havengeld. De gemeenten werden in het zonnetje gezet bij de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, afgelopen vrijdag in Venlo.
Die gemeenten zijn Rotterdam (Het Havenbedrijf was initiatiefnemer van de Green Award), Dordrecht, Papendrecht, Zwijndrecht, Moerdijk, Meppel en Groningen. Green Awards-directeur Jan Fransen zei heel gelukkig te zijn met deze ontwikkeling.
Het was een positieve vergadering, vrijdag in Venlo bij de Floriade. De Nederlandse binnenhavens groeien mee met de zeehavens. De directe werkgelegenheid nam tussen 2004 en 2012 weliswaar slechts toe met een half procent, de totale toegevoegde waarde van de Nederlandse binnenhavens steeg met 48 %. Dit blijkt uit het rapport ‘Blue Ports, de onmisbare schakels’ dat vrijdag in Venlo werd gepresenteerd. Daarmee houden de binnenhavens in ontwikkeling gelijke tred met de zeehavens. Dat is mede het succes van de Quick Wins, de investeringen in binnenhavens door het Rijk en de betrokken gemeentes in de Blue Ports na de publicatie van ‘Blue Ports: knooppunten voor de regionale economie’ in 2004.
Marijke van Haaren spreekt de zaal toe in de Innovatoren in de Floriade, Venlo.
Zonder de groei van de chemische industrie hadden de binnenhavens echter geen groei kunnen realiseren, vertelde Jelle van der Enden die het onderzoek deed als afstudeerscriptie aan de Erasmus Universiteit. “Dan was er zelfs sprake geweest van krimp.” Zijn begeleider bij het onderzoek, dr. Bart Kuipers – directeur van Smart Port Rotterdam – voegde daaraan toe dat de rol van de chemische industrie vaak wordt onderschat. In het rapport werd een directe vergelijking mogelijk met de resultaten van 2004 omdat dezelfde binnenhavens werden onderzocht. Om zicht te houden op de ontwikkelingen, raden de onderzoekers aan om dit onderzoek jaarlijks te doen en het elk jaar uit te breiden met twee havens, zodat het ook steeds representatiever zal worden.
Seine Nord
Hoewel de teneur bij de jaarvergadering van de NVB zeer positief was – de zaal zat meer dan vol met afgevaardigden van gemeentes – benoemde Marijke van Haaren ook een wat minder positief element: de houding van de Franse overheid ten opzichte van het Seine Nord-project, de vernieuwing van de vaarweg tussen Seine en Schelde: “Een jaar geleden waren we met ons jaarcongres te gast in Zeeland. Commissaris van de Koningin Karla Peijs heeft als ambassadeur van de binnenvaart veel energie gestoken in haar pleidooi voor de komst van de Seine Nord Verbinding, ook voor de binnenhavens langs die route èn in België en Nederland van groot belang. De nieuwe Franse regering blijkt minder enthousiast over het voornemen om dit kanaal aan te leggen en het lijkt daardoor minder zeker dat het werk doorgaat. Wij zullen er met onze Europese en Nederlandse partners alles aan doen om de Franse overheid nogmaals het belang te doen inzien van deze vaarweg.”
(Meer over de jaarvergadering van de NVB in de papier Binnenvaartkrant van dinsdag 9 oktober)
CEO van Havenbedrijf Rotterdam Hans Smits sprak de jaarvergadering van de NVB toe.
Een aantal gemeenten tekende voor de intentie om de Green Award Binnenvaart te erkennen. Dat zijn de gemeenten Amsterdam, Bergen op Zoom, Utrecht, Zeeland Seaports (Terneuzen en Vlissingen) en Venlo, waarbij Venlo stond voor alle gemeenten in Limburg die beschikken over een haven, verzameld in het Havennetwerk Limburg.