Havens Noordzeekanaal krabbelen op na corona

0
De overslag van containers steeg met 45,8 procent. (foto Machiel Kraaij)

De overslag van de havens in het Noordzeekanaalgebied is in de eerste zes maanden van dit jaar met 6,8 procent gedaald naar 46 miljoen ton. Dat komt vooral op het conto van Amsterdam.

De cijfers van Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad zijn vertekend door de coronacrisis, stelt Port of Amsterdam: “Deze daling vond met name plaats in het eerste kwartaal van 2021. De overslagcijfers van het eerste halfjaar van 2021 zijn geenszins te vergelijken met die van dezelfde periode van vorig jaar omdat de wereldwijde coronacrisis toen nog geen effect had op de cijfers van het eerste kwartaal in dat jaar.”

In de Amsterdamse haven werd in de eerste zes maanden 37,2 miljoen ton overgeslagen. Dat is 7,6 procent minder dan in dezelfde periode in 2020, toen in het eerste halfjaar 40,2 miljoen ton werd overgeslagen.

Ook in IJmuiden daalde de overslag: met 3,7 procent tot 8,5 miljoen ton. In Beverwijk steeg het overslagvolume met 14,5 procent tot 222.000 ton. In Zaanstad was sprake van een stijging met 7,3 procent tot 104.000 ton. Dit blijkt uit de overslagcijfers die 5 augustus bekend zijn gemaakt.

Binnenvaart

“De ingezette daling van de overslag in 2020 is langzaam aan het herstellen”, zegt Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam. Dat was met name in het tweede kwartaal zichtbaar. “Een uitschieter in de daling is te zien in de overslag van transportbrandstoffen;  benzine, kerosine, en dergelijke. De oorzaak hiervan is vooral te herleiden naar het zo goed als stilvallen van de vliegreizen door de coronacrisis. Nu deze markt weer aantrekt, verwachten we dat de cijfers komende tijd een stijgende lijn laten zien.”

In dit eerste halfjaar is ook sprake van herstel in de containeroverslag, die in 2020 sterk daalde. “Naast een nieuwe lijn vanuit Ierland waar nu al grotere schepen op worden ingezet, zien we ook dat steeds meer bedrijven de binnenvaart verkiezen boven andere transportmiddelen. Hier profiteert de Amsterdamse haven van mee”, Aldus Overtoom.

Stijgers en dalers

De afgenomen hoeveelheid verwerkte lading in de Amsterdamse haven kwam in het eerste half jaar met name door de daling van natte bulk. Het gaat voornamelijk om transportbrandstoffen. Deze categorie daalde met 14,1 procent naar 21,8 miljoen ton (in 2020: 25,4 miljoen ton).

Het volume droge bulk steeg in totaal licht met 2 procent. Er is een groei te zien van het steenkoolvolume ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een mogelijke oorzaak hiervoor kan het koude voorjaar van 2021 zijn, aldus Port of Amsterdam in een toelichting op de halfjaarcijfers. “Ook zien we de overslag van bouwmaterialen stijgen met ruim 12 procent. Hier zien we de toename van bouwsector als belangrijkste reden.”

De overslag in containers steeg met 45,8 procent. Deze stijging is onder andere toe te schrijven aan de uitbreiding van de (shortsea-)lijndiensten. Maar ook in het herstel van de afzetmarkten, waardoor met grotere volumes gevaren wordt.

Riviercruisesector komt op gang

Net als vorig jaar ontving Amsterdam ook dit jaar nog geen zeecruiseschepen als gevolg van de coronapandemie. De riviercruises zijn sinds begin juni weer langzaam op gang gekomen, maar wel met strikte coronamaatregelen. Voor de tweede helft van het jaar verwacht de Amsterdamse haven meer riviercruiseschepen te ontvangen. De haven verwacht de zeecruiseschepen aan het einde van het jaar weer te verwelkomen.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.