- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHavens buigen zich gezamenlijk over bunkering LNG

Havens buigen zich gezamenlijk over bunkering LNG

- Advertentie -

Delen

Net als in de binnenvaart neemt in de zeevaart de interesse voor LNG (Liquefied Natural Gas) als brandstof toe. Algemeen wordt verwacht dat tegen 2015 enkele pioniers schepen op LNG zullen hebben varen. Tegen 2030 zou volgens een schatting van classificatiebureau Det Norske Veritas 19 tot 45 procent van de zeeschepen op LNG varen.

Deze ontwikkeling stelt havens voor de uitdaging om de opslag en het bunkeren van LNG op een veilige manier aan te bieden aan reders. Om deze gezamenlijke uitdaging het hoofd te bieden, heeft het World Ports Climate Initiative (WPCI) een werkgroep opgericht voor standaardisatie van de veiligheidsaspecten van LNG-bunkeroperaties zodat deze havenbreed kunnen worden gedragen. De werkgroep zal ook aandacht besteden aan onderwerpen zoals veiligheid in de haven en informatisering.

Antwerpen is ‘lead port
De International Association of Ports and Harbours (IAPH) is binnen hun World Ports Climate Initiative organisator van verschillende internationale werkgroepen die elk een specifieke focus op milieu hebben in de maritieme sector. De leden in deze werkgroepen zijn grotendeels havenautoriteiten, aangestuurd door een haven die de voortrekkersrol speelt. Op de IAPH-conferentie in Busan afgelopen jaar werd officieel aangekondigd dat een nieuwe werkgroep werd opgericht die zich specifiek zou toeleggen op LNG aangedreven schepen. Op de kick-off vergadering waren onlangs vertegenwoordigers van de havens van Amsterdam, Bremen, Brunsbüttel, Frederikstad, Gothenburg, Hamburg, Los Angeles, Oslo, Rotterdam en Stockholm aanwezig, net als classificatiebureaus Det Norske Veritas (DNV), Germanischer Lloyd (GL-group) en gasmaatschappij Gasnor.
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen werd gevraagd lead port te zijn van deze nieuwe werkgroep. "Gezien de hoge graad van betrokkenheid die het Havenbedrijf toont bij lopende LNG-projecten – zoals de Vlaamse LNG-studie en het Europese Clean North Sea Shipping project – werd deze uitnodiging enthousiast onthaald en positief beantwoord", aldus GHA. Tessa Major, technisch manager binnen de milieudienst van het Havenbedrijf, wordt voorzitter van de werkgroep. De eerste vergaderingen zijn begin mei Het antwrpse Havenbedirjf treedt op als gastheer.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -