Havenbedrijf Rotterdam verhoogt het havengeld voor 2019 met 1 procent. Dat geldt zowel voor de zeevaart als voor de binnenvaart. Dat was al in 2017 afgesproken met Deltalinqs, VRC en VNPI.
De haventarieven zijn toen vastgesteld voor de jaren 2018-2020. Dat is zo gedaan om de markt helderheid tegen. “Met deze behoudende tariefontwikkeling zet Rotterdam in op concurrerende tarieven ten opzichte van de omliggende zeehavens.” Aldus het Havenbedrijf.
De tarieven gelden voor de zeehavens van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Dordrecht, Papendrecht, Zwijndrecht en Moerdijk.
Concurrentiepositie
Conform de 3-jarige afspraak handhaaft het Havenbedrijf de specifieke maatregelen, zoals transshipment-kortingen voor containers, om de Rotterdamse positie als containerhub te versterken.
De haventarieven voor zeetankers met ruwe olie worden 1,5 procent lager dan de algemene stijging. Ook dat is uit concurrentieoogpunt: Zo wordt het verschil in haventarieven voor zeeschepen met minerale olieproducten verder verkleind ten opzichte van omliggende zeehavens.
Havengeld is één van de twee primaire inkomstenbronnen van het Havenbedrijf Rotterdam – naast huur en erfpacht van terreinen. In 2017 ontving het Havenbedrijf 289,6 miljoen euro aan zeehavengeld en € 14,4 miljoen aan binnenhavengeld.
Meer gebruiksgemak
Komend jaar breidt Havenbedrijf Rotterdam de Green Award-korting uit voor de zeevaart. Voortaan mogen ook chemicaliëntankers met een certificaat van de regeling gebruik maken en kleinere zeeschepen (met een draagvermogen onder de 20.000 ton).
Ook nieuw in 2019 is dat het Havenbedrijf het havengeldproces klantvriendelijker maakt voor rederijen waarvan schepen de Rotterdamse haven aandoen. In nauwe samenwerking met de scheepvaart wordt de facturatie completer, sneller en overzichtelijker gemaakt. De aanpassing in de facturatie van zeehavengeld, boeien- en palengeld en afvalstoffenheffing wordt als eerste ingevoerd. Dit wordt komend jaar afgerond.
In 2019 start het Havenbedrijf ook met de modernisering van het systeem voor de binnenvaart. Het doel is het gebruiksgemak te vergroten.
foto: Tekst & Toebehoren