Volgend jaar wordt het havengeld voor de binnenvaart met de helft van het inflatiepercentage geïndexeerd. Dit betekent dat de tarieven met 0,5% omhoog gaan.
Sinds 1 januari 2015 zijn Rotterdam en de Drechtsteden één havengebied waardoor schippers 1 in plaats van 2 abonnementen nodig hebben. De opgaves zijn al eenvoudiger en het Havenbedrijf Rotterdam werkt aan het verder klantvriendelijker maken van het binnenhavengeldsysteem. De milieukorting voor schepen met een Green Award blijft van kracht.
Afspraak
De tarieven die bezoekende zeeschepen in Rotterdam betalen stijgen volgend jaar eveneens met 0,5%. De stijging met de helft van de inflatie in het afgelopen jaar is conform de vorig jaar door Deltalinqs, VRC, VNPI en Havenbedrijf Rotterdam gemaakte 3-jarige afspraak. Daarnaast handhaaft het Havenbedrijf een aantal gerichte maatregelen om specifieke segmenten te stimuleren.
In de containersector zet het Havenbedrijf bijvoorbeeld in op een toename van het aantal transshipment-containers. Deze gaan, nadat ze per zeeschip zijn aangekomen, vanaf de terminal direct over zee verder naar een andere Europese haven. Het havengeld voor zo’n container is gemiddeld ongeveer € 8,-. De huidige korting van € 2,50 wordt in 2016 verhoogd tot € 3,75 per deepsea container. Voor feeder containers blijft de bestaande transshipmentkorting van €2,50 per container de komende twee jaar bestaan. Het Havenbedrijf wil zo de markt verleiden nog meer transshipment-lading via Rotterdam te verschepen.
Tweede aanloop
Ook de extra stimulans voor containerschepen blijft om per keer dat ze naar Europa komen Rotterdam twee maal aan te lopen. Bij zo’n tweede bezoek door intercontinentaal varende containerschepen is het tarief 25% lager.
Dit stimuleert dat de allergrootste, zwaar beladen containerschepen bij aankomst in Noordwest-Europa eerst Rotterdam aan te doen om een deel van hun lading te lossen, dan andere havens te bezoeken en voor vertrek naar Azië nog een keer naar Rotterdam te komen om maximaal beladen Europa te verlaten.
ESI-korting
De bestaande korting voor schone schepen, de Environmental Ship Index (ESI), wordt voortgezet. Schepen die op de index 31 punten scoren krijgen een korting van 10% op het scheepsdeel van het haventarief. Die korting wordt verdubbeld als schepen relatief weinig stikstof uitstoten. Hiervoor moet een schip volgens de ESI minimaal 31 punten scoren op het onderdeel NOx-uitstoot.