Havenbedrijf Amsterdam wil samen met de branche de emissie van scheepvaart terugdringen en de milieu-impact ervan verkleinen. Met de Visie Schone Scheepvaart geeft het havenbedrijf aan hoe het tot 2030 de emissies voor de scheepvaart wil terugdringen met concrete acties. Zoals het verminderen van uitstoot van zeecruiseschepen aan de kade met 50 procent.  

De Visie Schone Scheepvaart gaat over de uitstoot van schepen zelf én over de uitstoot die tijdens het laden en lossen in de haven vrijkomt. In 2030 wil het havenbedrijf onder meer dat de zeecruiseschepen aan de kade in Amsterdam tot 50 procent minder NOx, SOx en fijnstof uitstoot dan in 2018. Havenbedrijf Amsterdam gaat ervan uit dat  n 2030 alle bezoekende zeeschepen milieuprestaties leveren die minimaal gelijk zijn aan de huidige, meest milieuvriendelijke schepen. Ook moet de overlast van geluid en luchtvervuiling door het gebruik van dieselgeneratoren op openbare ligplaatsen binnen de ring in dat jaar vrijwel nul zijn.

 

LNG en walstroom

Om deze doelstellingen te realiseren gaat het havenbedrijf onder meer investeren in LNG-bunkerfaciliteiten en walstroom. Havenbedrijf Amsterdam heeft hiervoor tot 2021  10 miljoen euro uitgetrokken. Daarnaast zal het huidige beloningsprogramma voor het promoten van schonere scheepvaart verder worden uitgebouwd. Schepen die op LNG varen gaan extra korting krijgen.

 

Amsterdam wil meer gebruik van LNG. (foto Havenbedrijf Amsterdam/Foto Van der Kloet)

Luchtkwaliteit

“Het Noordzeekanaal-gebied heeft door de aanwezigheid van industrie, lucht- en zeehaven een grote milieu-impact op de leefomgeving”, schrijft Havenbedrijf Amsterdam in een toelichting. “Van die impact is het havenbedrijf zich bewust en om die reden investeert het in duurzaamheid door onder meer leefbaarheidsprogramma’s, biobrandstoffen, zon- en windenergie en ijvert het voor schone scheepvaart.”

In opdracht van het havenbedrijf doet de GGD al jaren metingen naar de luchtkwaliteit. Hieruit blijkt dat deze in het havengebied ruim aan de Europese normen voldoet.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.