“Met het snelle herstel van de goederenoverslag, het fors winnen van marktaandeel, én de omvangrijke investeringen in Maasvlakte 2 en het bestaande havengebied, staat de haven van Rotterdam er goed voor.” Dat stelde Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, vandaag bij de presentatie van de overslagcijfers 2010.
Om er op te laten volgen: “Maar als we willen dat de mainport zijn rol blijft spelen als motor van de nationale en Europese economie, dan moeten we komend jaar op een aantal terreinen doorpakken. De hardware van de haven, de fysieke infrastructuur, is niet het knelpunt. Dat is vooral techniek en dus oplosbaar. De software, het gevoel voor urgentie en de bereidheid vraagstukken creatief op te lossen, is de grote uitdaging.”
♦ Lees ook ‘Overslagrecord voor Rotterdam’
Hans Smits vergeleek de economische groei en de flexibiliteit van landen als China, India en Brazilië met die van Europa en constateert dat Europa structureel achterblijft. “Landen die door industrie, export en handel het meest verbonden zijn met de rest van de wereld, zoals Duitsland en Nederland, doen het nog het best. We moeten versterken waar we al goed in zijn. Voor ons betekent dat onder andere dat we de komende jaren logistieke processen moeten optimaliseren om goederen efficiënter en schoner te vervoeren.”
“Het belang van de economie en de Rotterdamse haven zijn goed in beeld bij het nieuwe kabinet”, aldus Hans Smits. “De verwachtingen zijn hoog gespannen en zullen komend jaar waargemaakt moeten worden.”
Wensenlijstje
Op het wensenlijstje van het Havenbedrijf staan vijf concrete punten:
– Keuze voor een tracé voor een extra tunnel onder de Nieuwe Waterweg tegen de files op de ring rond Rotterdam, inclusief afspraken over financiering en exploitatie. Het Havenbedrijf wil graag een voortrekkersrol in dit project spelen om te zorgen dat de tunnel in 2018 gereed is.
– Aanpassing van wet- en regelgeving voor opslag van CO2, zodat een grootschalige proef van start kan gaan. De komende 50 jaar blijven fossiele brandstoffen belangrijk en dus moet CO2 grootschalig afgevangen en opgeslagen worden.
– Aanpassing van wet- en regelgeving om sneller en net zo zorgvuldig als nu procedures te kunnen doorlopen. Het gaat om bestemmingsplanprocedures en koepelvergunningen in het kader van de Wet Milieubeheer en de Natuurbeschermingswet.
– Tijdige aanleg van een derde spoor in Duitsland tussen Emmerich en Oberhausen om te zorgen dat de Betuwelijn optimaal gebruikt kan worden als transportader.
– Snelle bouw van een mega-windturbinepark op de zeewering van Maasvlakte 2.