- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHarmsenbrug niet sterk genoeg meer voor zwaar vrachtverkeer

Harmsenbrug niet sterk genoeg meer voor zwaar vrachtverkeer

- Advertentie -

Delen

De Harmsenbrug over het Hartelkanaal is met ingang van vandaag afgesloten voor vrachtverkeer zwaarder dan 50 ton. Uit een inspectie en berekeningen blijkt dat de Harmsenbrug over het Hartelkanaal bij Europoort niet meer voldoet aan Europese veiligheidsnormen.

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland noemen de plotselinge afsluiting zorgelijk. Door de langdurige afsluiting worden bedrijven die goederen met ecocombi’s en exceptioneel transport (laten) vervoeren onverwacht geconfronteerd met extra kosten, stellende organisaties. De Harmsenbrug

Ontlasten
Vooruitlopend op de toekomstige renovatie dit najaar heeft Rijkswaterstaat een berekening uitgevoerd voor de Harmsenbrug. Daaruit blijkt dat de brug niet langer voldoet aan de Europese normering die sinds 2012 van kracht is.

De Harmsenbrug over het Hartelkanaal. (foto RWS Beeldbank)

‘Op termijn kan deze te hoge belasting gevolgen hebben voor de draagkracht van de brug. Rijkswaterstaat gaat de Harmsenbrug versterken, zodat deze weer aan de norm voldoet. Vooruitlopend op de versterking neemt Rijkswaterstaat nu maatregelen om de brug te ontlasten en zo beschikbaar te houden.’
Met ingang van donderdag 5 juni mogen vrachtwagens zwaarder dan 50 ton de brug niet meer over. Vana 10 juni worden de twee rijstroken in elke richting teruggebracht tot één rijstrook per richting. Deze maatregelen zijn nodig totdat de brug versterkt is. Rijkswaterstaat verwacht dat dit minimaal een jaar zal duren.

Ook problemen met bruggen over Twentekanaal
EVO en TLN zijn verbaasd over het feit dat de brug plotseling niet meer aan de veiligheidseisen blijkt te voldoen. De organisaties vragen zich af of hierop in de controles niet eerder had kunnen worden geanticipeerd en de aanbesteding van herstelwerkzaamheden eerder had kunnen plaatsvinden.
De afsluiting van de Harmsenbrug lijkt volgens EVO en TLN niet op zichzelf te staan; eerder werden in Oost-Nederland verschillende bruggen en viaducten afgesloten voor zwaarder verkeer omdat ze dat niet meer veilig konden dragen.
Eind vorig jaar meldden EVO en TLN dat ondernemers economische schade leden als gevolg van gewichtsbeperkingen op diverse bruggen over het Twentekanaal. ‘Veel vrachtverkeer zal moeten omrijden, wat voor extra kosten zorgt. Het bedrijfsleven maakt zich grote zorgen over deze trend en wil dat Rijkswaterstaat duidelijk maakt welke bruggen er nog meer niet aan de eisen voldoen.’

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -