Naar schatting ongeveer tien procent van de importcontainers bevat een gevaarlijke hoeveelheid giftige gassen en dampen. Bijna elke importeur of verlader loopt een serieus risico om zo’n container met giftige lading te openen. Werkgevers hebben de plicht om hun werknemers te beschermen tegen de gevaren van giftige gassen en dampen. Er is echter nog veel onduidelijkheid bij veel bedrijven over hoe ze risico’s kunnen beperken. Nieuwsblad Transport en EVO brengen daarom samen het Handboek Containergassen uit, dat helpt om beleid te maken en praktisch te handelen.
Het boek biedt een overzicht van de regelgeving en van de instanties die zich met het probleem bezig houden. Daarnaast geeft het duidelijke handvatten en tips voor een goed beleid om problemen te voorkomen en maakt het inzichtelijk hoe gasmeten in zijn werk gaat en wat daarbij de beperkingen zijn.
Beunhazen
Met het Handboek Containergassen is de kennis van dit moment gebundeld, voor werkgevers en werknemers in de logistiek. "Er is veel onduidelijk rondom dit probleem", zegt Donald Suidman, hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport. "De verschillende onderzoeken die er zijn geweest bieden weinig duidelijkheid over de omvang van het probleem. Enkele incidenten zijn door de media met veel heisa aan het licht gebracht, zonder aandacht voor mogelijke oplossingen. De branche van de gasmeetbedrijven is nog niet op orde: er lopen nog wat beunhazen rond die hun klanten schijnveiligheid verkopen. Verder is de regelgeving niet altijd helder, bijvoorbeeld voor het ventileren van containers."
De problematiek van gegaste containers is het bedrijfsleven een doorn in het oog. "Het staat dit jaar niet voor niets met stip op nummer één in de top 10 administratieve lasten", aldus Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur van EVO. "EVO is voorstander van regels die zorgen voor een goede veiligheid op de werkplek zonder de administratieve lasten te verhogen. De extra controles van de douane mogen immers niet leiden tot vertraging in de keten. Werkgevers kunnen de risico’s voor hun personeel al aanzienlijk beperken door medewerkers goede opleidingen te laten volgen."
De Nederlandse overheid laat het aan de branche over om goed beleid te ontwikkelen. Een systeem dat waterdicht is en tegelijk de logistieke keten niet nodeloos hindert, is er nog niet. Grote importeurs als Blokker en V&D en zeer ervaren gasmeetbedrijven delen hun ervaringen in dit boek, dat ook geschikt is als cursusmateriaal voor bijvoorbeeld magazijnpersoneel of warehousemanagers.
Handboek Containergassen kost € 49,95 (korting voor EVO-leden en bij aanschaf van meerdere exemplaren). Het boek is te bestellen via de site van Nieuwsblad Transport.