Het spoor heeft de vrachtwagen ingehaald als belangrijkste achterlandmodaliteit in de haven van Hamburg. Met 45,8 miljoen ton boekte het spoor vorig jaar zijn beste resultaat ooit. Ook de binnenvaart deed het goed: binnenschepen vervoerden 12,4 miljoen ton en dat was 13,6% meer dan in 2014. Het containervervoer met binnenschepen steeg zelfs met 27,5% naar 130.000 TEU.
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers klonken dan ook tevreden woorden over de binnenvaart. Hamburg heeft de haven van Keulen afgelost als tweede binnen(vaart)haven van Duitsland – na Duisburg.
De binnenvaart is in Hamburg vooral belangrijk bij de aan- en afvoer van niet-tijdkritische goederen en zware lading. Aangezien vervoer over water de andere vervoersmodi ontlast, wil Hamburg dit verder uitbouwen.
Forse daling containeroverslag
Met een totale goederenoverslag van 137,8 miljoen ton bleef de haven van Hamburg vorig jaar 5,4% onder het resultaat van 2014. De bulkoverslag steeg, maar de containeroverslag daalde met 9,3% tot 8,8 miljoen TEU.
Hamburgs havensenator Frank Horch laat zich echter geen crisis aanpraten. “We zijn een universele haven“, onderstreept hij. “Ons succes wordt niet alleen uitgedrukt in TEU.” De haven van Hamburg drong er nog maar eens op aan dat de Elbe wordt verdiept om grotere containerschepen flexibel te kunnen blijven ontvangen en afhandelen.
Nieuwe binnenvaartshuttles
Deze maand gaat het INTERREG-project EMMA van start. Het heeft tot doel de binnenvaart in de Oostzee-regio te versterken. Aan het project werken 20 partijen uit Duitsland, Zweden, Finland, Polen en Litouwen mee. Ze gaan onderzoeken welke industriesectoren en bedrijven baat hebben bij het vervoer met binnenschepen. Op basis daarvan worden binnenvaartshuttles ontwikkeld.
Polen gaat in het kader van EMMA ook werken aan een sterkere binnenvaartlobby om meer politieke aandacht voor de sector te genereren. Voor de Elbe wordt een vaarweginformatiesysteem ontwikkeld.
tekst: Sarah De PReter
foto: S. Werner / HHM