- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -
    HomeNieuwsH2 Barge 1: eerste binnenvaartschip op waterstof én volledig uitstootvrij

    H2 Barge 1: eerste binnenvaartschip op waterstof én volledig uitstootvrij

    - Advertentie -

    Delen

    Op 25 mei is het eerste waterstof aangedreven binnenvaartschip met zero-emissie gepresenteerd. Met persvertegenwoordigers aan boord voer de H2 Barge 1, zoals het schip van de Nederlandse rederij Future Proof Shipping heet, van de BCTN-terminal in Alblasserdam naar Rotterdam. Bij Blue City (voorheen Tropicana) was de officiële lancering: minister Mark Harbers van I&W overhandigde oprichter Huib van de Grijspaarde een speciaal A0-emissielabel. Beter bestaat niet!

    Tijdens de feestelijke happening zei minister Harbers: “Het is mij een genoegen om het allereerste A-Zero emissielabel aan H2 Barge 1 te overhandigen, omdat dit het eerste schip is dat echt als zero-emissie kan worden aangemerkt. Een prestatie die een applaus waard is. Ik hoop dat deze prestatie van Future Proof Shipping andere reders overhaalt om ook over te stappen op emissievrij vervoer en dat er in de toekomst nog veel meer A-Zero emissielabels zullen worden uitgereikt.”

    (foto FPS)

    Nike

    De H2 Barge 1, in 1997 gebouwd als Vigila en later varend als MSC Maas, was door Future Proof Shipping (FPS) in 2020 aangekocht. Het voer sindsdien onder de naam FPS Maas. De nieuwe naam verwijst naar de waterstof, H2, en het feit dat het het eerst binnenvaartschip ter wereld is dat volledig op die brandstof vaart en daarmee ook volledig uitstootvrij.

    De naam komt uit de koker van Nike. De H2 Barge 1 vaart, gecharterd door BCTN, met containers voor het Amerikaanse sportmerk van Rotterdam naar het Belgische Meerhout aan het Albertkanaal. Vlak bij de BCTN-terminal daar ligt Nikes Europese logistieke distributiecentrum. De zero-emission van de H2 Barge 1 past in de ‘Move to Zero’ filosofie van het bedrijf; Nike sloot een charter voor zeven jaar, met een optie voor nog acht jaar.

    Nike is zichtbaar aanwezig aan boord. (foto’s Tekst & Toebehoren)

    Geen diesel meer aan boord

    H2 Barge 1 is 110 meter lang en 11,45 meter breed. De retrofit startte in augustus 2022 en vond plaats bij Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam. Er is helemaal geen diesel meer aan boord… Geen back-up generatoren die op diesel werken en ook de boegschroef is diesel- en uitstootvrij. Er zijn batterijen als back-up.

    Er zijn drie brandstofcel-units, die goed zijn voor 875 kW vermogen. Ze staan in het ruim tegen de machinekamer aan. Daar bovenop staan twee tankcontainers met bijna 1.000 kilo waterstof aan boord. Die worden na elke omloop gewisseld in Meerhout.

    Een elektromotor van 800 kW zorgt voor de aandrijving. De vorige motor, een Caterpillar, is door FPS geschonken aan STC, zodat die dienst kan doen als studie en oefenmateriaal.

    FPS bouwt komend najaar ook het FPS Waal om voor waterstofaandrijving. Daarna volgen de andere drie schepen van de rederij. De komende jaren wil het bedrijf nog 25 schepen aankopen en ombouwen.

    Minister Mark Harbers (r) overhandigde het A0-label aan eigenaar Huib van de Grijspaarde. (foto Tekst & Toebehoren)

    Lees meer in de Binnenvaartkrant van 6 juni 2023.

    Delen

    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -