- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGyron: "Arbeidsinspectie moest en zou scoren"

Gyron: “Arbeidsinspectie moest en zou scoren”

- Advertentie -

Delen

Gyron Shipping, het bureau dat Filipijnse matrozen inzet in de binnenvaart, noemt het onderzoek op basis waarvan het veroordeeld is tot een boete van 456.000 euro “ondeugdelijk”. “De Arbeidsinspectie moest en zou ‘scoren’ na zoveel onderzoek en heeft dat nu gedaan door het geforceerde standpunt in te nemen dat 57 tewerkstellingsvergunningen voor Filipijnse bemanningsleden niet door het Filipijnse Gyron Crew Inc. in Manilla maar door het Singaporese Gyron Shipping Pte. Ltd. aangevraagd hadden moeten worden.”

Lager loon, langer werken

Afgelopen week hebben onder andere het KLPD, de Zeehavenpolitie, de Arbeidsinspectie, sociale en fiscale opsporingsdiensten op binnenvaartschepen controles uitgevoerd omdat ze illegale inzet en onderbetaling van buitenlandse werknemers vermoeden. Robbim Heins van CNV Vakmensen noemde het “goed dat er actie wordt ondernomen tegen deze vorm van uitbuiting in de binnenvaart”.

Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid meldde eind vorige maand in een brief aan de Tweede Kamer dat de Arbeidsinspectie onderzoek had gedaan: “Uiteindelijk is vast komen te staan dat de onderneming aan wie de tewerkstellingsvergunningen zijn verstrekt niet de werkelijke werkgever was. Zodoende is geconcludeerd dat 57 vreemdelingen werkzaam waren zonder dat de werkgever in het bezit was van geldige tewerkstellingsvergunningen.”
Volgens Kamp leefde Gyron ook de arbeidsovereenkomsten die het bij het UWV had ingeleverd, niet na. “Zo was het feitelijk ontvangen loon aanmerkelijk lager en was de werkelijke arbeidsduur standaard langer dan opgegeven aan het UWV. Ook de vakantietoeslagen waren lager dan de werknemers op basis van de CAO Binnenvaart zouden moeten ontvangen.” Aldus de minister.

In beroep
Vorige week nam de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst bij vestigingen in Delft en Werkendam de administratie in beslag. Gyron Shipping gaat in beroep tegen de boete van 456.000 euro. In een verklaring verdedigt het bedrijf zich. Zo zou het in 2006 met het toenmalige CWI (nu UWV) hebben afgesproken dat de tewerkstellingsvergunningen aangevraagd konden worden door Gyron Crew Inc. in Manilla in plaats van, tot dan toe gebruikelijk, op naam van de scheepseigenaar.“
“Gyron Crew Inc. Manilla wierf het personeel, betaalde het loon, verzorgde de verzekeringen en betaalde de (Nederlandse) belastingen en sociale premies. (…) De verblijfsvergunningen van het Filipijns personeel vermeldden dat arbeid uitsluitend toegestaan was in dienst van Gyron Crew Inc (Manilla).”
Volgens de Arbeidsinspectie was Gyron Shipping de feitelijke werkgever en moesten de vergunning op op die naam staan. “Aangezien de afgegeven tewerkstellingsvergunningen alle op naam van Gyron Crew Inc. luiden, zijn volgens de Arbeidsinspectie alle 57 Filipijnse bemanningsleden illegaal tewerkgesteld in Nederland”, aldus Gyron.

Stichting Normering Arbeid
Uit de branche kwamen eerder negatieve berichten over Gyron-vennootschappen. “Niets is van alle rumoer juist gebleken”, aldus de verklaring van het bedrijf, dat erop wijst dat Gyron Crew als enige bureau gecertificeerd is door de Stichting Normering Arbeid. “Die certificering is niet licht tot stand gekomen. Een normale audit van een ‘uitzendbureau’ duurt een dag. De administratie van Gyron Crew Inc. (en die Van Gyron Shipping Pte Ltd) is vier dagen lang onderzocht geworden. Vier keer nu is een audit uitgevoerd en van niets dat zo krachtig werd beweerd is iets gebleken. Ook bij naspeuring door het toenmalige CWI naar de beloning van de Filipijnse werknemers is niet onoorbaars aan het licht gekomen. Evenmin toen een andere arbeidsinspecteur onderzoek instelde.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -