- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGrote rol voor Raamsdonksveer bij nieuwbouw ms Animar

Grote rol voor Raamsdonksveer bij nieuwbouw ms Animar

- Advertentie -

Delen

 

De Animar voor de kant in Raamsdonksveer.

Het nieuwe ms Animar is van het type Delta Liner en werd onlangs opgeleverd in Raamsdonksveer. Het dorp aan de Donge speelde een belangrijke rol bij de nieuwbouw van de Animar.

Eerder dit jaar werd bij machinefabriek Bayens de Allegonda van familie Buijks opgeleverd. Dit schip, type Delta Liner, is een doorontwikkeling van het eveneens door Combi International ontworpen type Allegonda. De verandering zit met name in de bijzondere constructie van het middenschip, dat is verhoogd waardoor het gangboord ruim boven de ijklijn ligt. Ondanks de grotere holte is het schip nauwelijks zwaarder, maar doordat plooivorming tot het verleden behoort wel aanzienlijk veiliger. Bijkomend voordeel is dat er sprake is van een grotere tonnage. Dankzij de mooie kruiplijn kan er ook op de Duitse kanalen gevaren worden. Van hetzelfde type is onlangs de Animar van familie Van der List uit Raamsdonksveer opgeleverd. De rol die dat dorp speelde bij de bouw is heel groot: ontwerp schip en levering casco Combi International, afgebouwd bij Bayens, elektrische installatie verzorgd door Rullens en levering sanitair, tegelwerk en pvc vloerbedekking door SGA, alle gevestigd in Raamsdonksveer.

Portefeuille
De Allegonda was het eerste door Combi International geleverde schip van het type Delta Liner, nu dus gevolgd door de Animar. Van hetzelfde type heeft Combi er nog vijf in de orderportefeuille. Overigens heeft dit bedrijf ook tankers type C met een lengte van 86 en 110 meter in het leveringspakket; deze tankers zijn binnen het bedrijf (door)ontwikkeld en snel leverbaar. De jarenlange scheepsbouwervaring, knowhow en visie binnen Combi International, met mensen als Jan Buijks jr en Simon Provoost, staan garant voor kwalitatief hoogwaardige schepen. De Animar heeft een afmeting van 110 x 11,45 meter en meet 3332 ton. In de ruime machinekamer zorgt een Caterpillar van 1832 pk bij 1600 toeren voor de voortstuwing. Het casco van de Animar, genoemd naar de kinderen Anita en Marcel van der List, is afkomstig uit China.

Het middenschip is verhoogd waardoor het gangboord ruim boven de ijklijn ligt.

“Het is een prachtig en strak casco en volgens mij gebouwd bij één van de betere werven in China. Dit is voor onze familie de vierde Animar en de tweede nieuwbouw. Ons vorige schip is ook turnkey gekocht bij Combi International en afgebouwd bij Bayens”, vertelt Marcel van der List. Het stuurhuis met hefkolom en de Büter/EBR autokraan (2.000 kg op 18 meter) is geleverd door EBR, het bedrijf van de in Raamsdonksveer woonachtige Ad van de Elshout. EBR (Elshout Buijks Raamsdonksveer) werd in 1978 opgericht door Jos van den Elshout en Jan Buijks sr. en verhuisde een jaar later van Raamsdonksveer naar de huidige locatie in Lage Zwaluwe. Het onderstreept de rol van het voormalige schippersdorp Raamsdonksveer eens te meer bij de bouw van de Animar.

Nieuwe speler
Een relatief nieuwe speler op de (binnenvaart)markt is SGA b.v. (Sanitair & Tegel Groothandel en Afbouwbegeleiding) van Erik-jan de Korte. Hij vertelt daarover: “Ik werkte bij de Brabantse Afbouw Groothandel (BAG); dat bedrijf werd overgenomen en vervolgens weggesaneerd. Bij BAG heb ik een keer een Belgische binnenvaartschipper geholpen en al snel kwamen er meer klanten uit de binnenvaart naar me toe. Toen dat bedrijf verdween, besloot ik voor mezelf te beginnen en ik startte op 1 januari 2005 aan de Ottergaarde op industrieterrein Dombosch in Raamsdonksveer met SGA. Veel van mijn klanten lever ik via toeleveranciers als Rullens, Verveer en De Leeuw. Zo’n 80 procent van mijn klanten is afkomstig uit de binnenvaart en bij de overigen zitten ook nog diverse woningen aan de wal van schippersfamilies. Het komt regelmatig voor dat ik bij schippers voor de tweede of derde keer mag leveren, waardoor ik durf te stellen dat de klanten tevreden zijn over de geleverde kwaliteit en service. Ik werk uitsluitend met merken waar een goede fabrieksgarantie op zit en daarnaast kijk ik naar een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Ik importeer zelf ook diverse producten waaronder designartikelen op gebied van kranen en douches, waaronder een plafonddouche van 50 x 50 cm en veel inbouwproducten uit Italië en tegels uit o.a. Frankrijk en Italië. Naast een eigen showroom ga ik zo nodig met de klant naar diverse showrooms in ons land. Vervolgens maak ik voor de klant op de computer 3D-tekeningen waardoor keukens en badkamers in de gewenste kleur visueel gemaakt worden. Desgewenst zorg ik voor afbouwbegeleiding.” De levering op de vorige Animar was zo goed bevallen, dat SGA ook bij het nieuwe schip van familie Van der List de leverancier was van het sanitair, compleet met inbouwkranen en stortdouche en tegelwerk. Grote hoogglansgepolijste wandtegels van 30 x 90 cm en in huiskamer, stuurmanswoning, gang, keuken en badkamer kleinere vloertegels. Ook de glazen douchedeur is geleverd door SGA. Voor de voorwoning werd een pvc vloer (tegels) geleverd van 5 mm dik, hetgeen voor een betere geluidsisolatie zorgt. Het pakket dat Erik-Jan de Korte aan boord van de Animar mocht leveren, geeft de veelzijdigheid aan van zijn bedrijf SGA.

Jan Hoek

Unieke pvc-vloeren

Erik-Jan de Korte.

SGA levert unieke pvc-vloeren (stroken of tegels) die brandvertragend, watervast en sterk zijn. Bovendien is er een enorme keus op gebied van designs en kleuren. SGA-directeur Erik-jan de Korte begeleidt als leverancier voor de binnenvaart klanten graag in de grote showroom in Raamsdonksveer. Bijkomend voordeel van de pvc-vloeren is dat ze op elke ondergrond, mits die strak is, gelijmd kunnen worden. De vloeren zijn leverbaar in diktes van 3 en 5 mm. Laatstgenoemde dikte levert een extra geluidsdemping van 9 dB op. Ook levert SGA een compleet nieuwe uit Amerika afkomstige ontwikkeling waarin de pvc-vloer een extra onderlaag heeft bestaande uit kalkzandkorrels (granulaat), een soort die los gelegd kan worden. De pvc-vloeren worden door SGA ook veel geleverd aan boord van tankers, omdat ze makkelijk in onderhoud zijn. Dankzij de harde toplaag zijn de vloeren nagenoeg ongevoelig voor uv-straling ofwel verkleuring. Voor meer informatie: SGA, tel: 0162-571488, mob. 06-20663852.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -