Op 22 januari hebben Rijkswaterstaat, Besix Group en mede-investeerder Rebel het financiële contract gesloten voor de nieuwe keersluis Limmel. Daarin is de financiering voor de bouw en dertig jaar onderhoud vastgelegd. Met deze stap is de aanbesteding officieel afgerond en is ook het ontwerp bekend. Daarmee staan alle seinen op groen. De totale investering bedraagt circa 34 miljoen euro.
Hoogwater
De nieuwe keersluis gaat het achterland beschermen tegen hoogwater bij Maastricht. Hij vormt tevens de poort tot de Maasroute, die beter bereikbaar wordt gemaakt voor grotere schepen. De nieuwe hoogwaterkering vervangt de huidige keerschutsluis, die bijna honderd jaar oud is.
De architect heeft gekozen voor een keermiddel met twee cilindrische torens en stalen hefdeur. Er zit een afstand van 18 meter tussen de nieuwe brug en het nieuwe keermiddel. De brug krijgt twee rijbanen voor wegverkeer en een tweezijdig vrijliggend fietspad aan de buitenzijde.
Pijlers in kanaal verdwijnen
Voor de scheepvaart is belangrijk dat de pijlers in het midden van het Julianakanaal verdwijnen. Hierdoor kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed hoeft te worden. De nieuwe keersluis is daarnaast alleen bedoeld om water tegen te houden; de schutfunctie voor schepen verdwijnt.
Pas als het nieuwe keermiddel klaar is, wordt de oude sluis gesloopt. Dat geldt ook voor huidige brug.
Planning
Over enkele maanden organiseren Rijkswaterstaat en Besix een informatieavond voor bewoners en bedrijven. De eerste werkzaamheden starten halverwege dit jaar. In de eerste helft van 2017 moet de nieuwe sluis gereed zijn. In 2018 moeten alle werkzaamheden klaar zijn en is ook de oude sluis gesloopt.