Groen licht voor containerterminal Doesburg

0

Koninklijke Rotra wil zo snel mogelijk beginnen met de bouw van een containerterminal in Doesburg. De logistieke dienstverlener ontving afgelopen najaar de definitieve bouw- en aanlegvergunning, 21 jaar nadat het bedrijf de eerste plannen bekendmaakte. Maar ook nu is de realisatie nog niet zeker. Het gaat om een miljoeneninvestering en Rotra hoopt op steun van de overheid, zegt commercieel directeur Machiel Roelofsen.

De loswal komt op eigen terrein aan de oever van een dode arm van de IJssel, die nu als zwaaikom dienst doet.

Hij doelt dan vooral op het baggerwerk dat dringend nodig is in de dode arm van de IJssel waar de schepen in de toekomst zullen afmeren. “Alles bij elkaar gaat het om een investeringen van miljoenen euro’s”, aldus Machiel Roelofsen. “Alleen al de aanleg van de loskade en materieel kost veel; als we dan ook het baggerwerk nog voor onze rekening zouden moeten nemen, wordt het een moeilijk verhaal.” Rotra heeft intussen een subsidieaanvraag ingediend voor de kade en lobbyt bij de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat om het baggerwerk gedaan te krijgen.
Dat het zo lang heeft geduurd voordat Rotra toestemming kreeg om te bouwen, wijt Machiel Roelofsen aan een “samenspel van factoren”. Diverse overheden moesten zich erover uitspreken. Uit zijn mond komen geen verwijten. Omkijken heeft bovendien geen zin; hij focust zich liever op de toekomst.

Initiatiefnemer Rotra wil nog wel eerst zekerheid over baggerwerk

Na aanpassing van het bestemmingsplan door de gemeenteraad gaf het college van burgemeester en wethouders in november eindelijk definitief groen licht. Het gaat om een eigen loswal aan de Verhuellweg in Doesburg, waar Rotra zijn hoofdkantoor en een warehouse heeft. De loswal komt op eigen terrein aan de oever van een dode arm van de IJssel, die nu als zwaaikom dienst doet. Rotra verwacht jaarlijks 5.000 tot 10.000 containers via de loswal te kunnen afhandelen.

Afweging
Koninklijke Rotra is een allround logistiek dienstverlener (met wereldwijde expeditie door de lucht, over zee en over land) met vestigingen in Rotterdam, Antwerpen, Schiphol en Brussel. Het familiebedrijf – Machiel en Harm Roelofsen leiden de onderneming samen en vormen de vierde generatie – bestaat sinds 1909 en begon als wegvervoerder. Tegenwoordig heeft Rotra dagelijks circa 350 vrachtwagens onderweg, waarvan er honderd van het bedrijf zelf zijn. Er werken 550 mensen bij Rotra.

Harm (links) en Machiel Roelofsen. (foto’s Koninklijke Rotra)

“We benutten alle vormen van transport; alleen binnenvaart nog niet”, zegt Harm Roelofsen, die operationeel directeur van het bedrijf is. “Door de schaalgrootte van vervoer over water denken we de kosten te kunnen verlagen. Uiteindelijk gaat het erom wat klanten het prettigst vinden. Wij willen hen verschillende keuzes kunnen bieden.”
Machiel Roelofsen: “Het is telkens weer een afweging: is het goed voor het milieu? Is het goed voor de verlader? En is het goed voor Rotra? Dat komt allemaal samen in de keuze.” De zorg voor milieu is geen praatje voor de bühne, maakt zijn opsomming van de maatregelen die het bedrijf de afgelopen jaren nam duidelijk. “We waren het eerste bedrijf in Europa met een ethanoltruck en hadden de eerste truck op aardgas. Al onze vrachtwagens hebben een Euro 5-motor. Afgelopen november hebben we zonnepanelen geplaatst op een van onze warehouses; en we doen aan automatische ritplanning om het aantal kilometers te verminderen.”

Zutphen
Rotra heeft al wel ervaring met de binnenvaart opgedaan. In de jaren ’90 exploiteerde het bedrijf een poosje een containerterminal in Zutphen, bijna 20 kilometer verderop. “Dat ging op zich goed. We hadden een paar vaste schepen in de in de week. Alleen moesten we van het depot naar de haven een stukje over de openbare weg. Daardoor werd de terminal wel gedoogd maar kwam er geen definitieve vergunning. Daardoor was er een risico op het gebied van de aansprakelijkheid.”
In Doesburg zal dat geen probleem zijn. Harm Roelofsen wil niet hardop filosoferen over wanneer de terminal klaar en operationeel kan zijn. Eerste stappen nu zijn het rondkrijgen van de subsidie en het baggerwerk. Pas als daar duidelijkheid over is, kan hij een planning maken.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.