- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGoblin passeert niet onopgemerkt

Goblin passeert niet onopgemerkt

- Advertentie -

Delen

Het 135 x 11,45 meter grote drogeladingschip van Scheepvaartbedrijf Vranken BV bouwde Schiffwerft Boost in Trier. Koedood Dieselservice realiseerde in samenwerking met Oechies Elektrotechniek en opdrachtgevers een unieke hybride voortstuwing. Onder belangstelling van familie en genodigden uit de maritieme branche, leveranciers, directie van Mitsubishi uit Japan en Rob Schellekens general manager Europa, doopte op dinsdag 2 juli Morena Pols-Vranken de Goblin. Aalmoezenier Bernard van Welzenes boeide alle groten en kleintjes opnieuw met zijn innemende inzegeningsceremonie. 

De reputatie van de werf spreekt voor zich in 135 meter kwaliteit. De lasvolgorde in combinatie met oude vakkennis en afwerking resulteren in onderscheidende scheepsbouw. Met kolen geladen zijn de stuiken onherkenbaar, denneboom en bestek zo strak als op de tekening!
Streven naar perfectie verschuilt zich hier onderhuids. Morena en Danny Pols bewezen met een interieur van Johan de Leeuw dat ze wat moois in huis gehaald hebben. Frencken Wooninrichting in Maasbracht heeft samen met Morena het interieur kleur gegeven. Frencken heeft een exclusief assortiment dat bij iedere wens past om schip, jacht of huis compleet in te richten. "We kennen scheepvaart en hebben reeds meerdere schepen van de familie Vranken mogen voorzien van onder andere gordijnen, vloeren evenals design", volgens de firma Frencken.

In balans
Radio Zeeland leverde een eyecatcher als lessenaar met een persoonlijke touch. DBS Scheepsservice uit Sliedrecht ‘streek’ letterlijk de aluminium vloeren erin met ongewone nauwkeurigheid. Oechies Elektrotechniek installeerde functie evenals het powermanagement in samenwerking met Baumüller voor het hybride voortstuwingssysteem.
Koedood leverde drie motoren type S12A2 MPTA Mitsubishi en realiseerde in overleg met de opdrachtgevers fraai installatievakwerk, zowel onder als boven de fundatie. Een paar details: zo kan er drinkwater naar het voorschip en retour worden gepompt voor een optimale trim ten behoeve van snelheid. Vanzelfsprekend is er een drinkwatermaker aan boord. Ms Goblin is van binnen en buiten in balans en verdient een 10 volgens president Ichihashi en vice general manager Mikogami van Mitsubishi die zich overtuigden van Hollandse hybride innovatie.

Techniek
We spreken met Arie Koedood die met zijn team een zuinig milieuvriendelijk hybride voortstuwingssysteem ontwikkelde dat voldoet aan de Euro4/CCR-4 emissienorm, (ingaande 2016). Dat wil zeggen: met katalysator, maar een niet gecertificeerde motor en zonder roetfilters! Voordelig hierbij is dat zo’n motor zuinig is in gebruik en de katalysator van een nabehandelingssysteem éénderde van de prijs vertegenwoordigt en de filters tweederde. Koedood bood het Pols en Vranken aan en die voelden er wel wat voor.
De fine-tuning ging van start met Oechies en de opdrachtgevers rond de tafel. "Wanneer iedereen meedenkt is dat een plus”, volgens Arie Koedood. Het systeem is dieseldirect, diesel-elektrisch of een combinatie hiervan. De Wärtsilä-schroeven worden aangedreven door tweemaal S12A2 MPTA Mitsubishi die in lijn staan met Masson-keerkoppelingen. Hierachter staan 280 kW frequent gestuurde elektromotoren op een holle as waardoor de schroefas loopt.

(foto’s Johan de Witte)

Deze motoren zijn door Baumüller te Nürnberg in samenwerking met Oechies Elektrotechniek speciaal ontwikkeld met een maximum van 380 toeren en houden hun koppel ook bij laag toerental. Een derde S12A2 MPTA Mitsubishi levert via een aggregaat van de Ruiter Dieseltechniek energie voor dieselelektrisch varen, waarbij beide hoofdmotoren stilstaan en koppelingen in vrijloop. Het spreekt voor zich dat de diesel-elektrische mode waarbij elke elektromotor kW 280/380 pk kan leveren, ruim voldoende is voor manoeuvres en daalvaart.
Ingeval dieseldirect wordt de elektromotor gebruikt als generator zodat de boordnet-sets niet gebruikt hoeven te worden. Wanneer beide systemen synchroon gekoppeld zijn, staat er op de schroeven een totaal vermogen van 1914 kW. In deze gekoppelde functiemodes vermeerdert het toerental van de hoofdmotoren – door hulp van de elektromotoren – met 160 en circa 30 op de schroeven. De motoren krijgen hierbij niet meer brandstof; deze zijn afgesteld op 634 kW vermogen.

Voordelen
In vergelijk met gebruikelijke voortstuwing zijn het kleine, goedkopere, mechanisch ingespoten motoren, die optimaal zijn afgesteld en daardoor zuinig in verbruik. De generatormotor is afgesteld op 1800 toeren ofwel 80 procent continu. Gezien het continukarakter van deze motor zal de standtijd zich praktijkondervindelijk in duurzaamheid onderscheiden van de voortstuwingsmotoren.
Op kanalen, daalvaart en bij manoeuvres draait slechts één motor bij gebruik van twee schroeven, waarbij de decibelmeter in de woning niet reageert omdat de waarde beneden de 50 ligt! De diverse functiemodes zijn gecombineerd in één bediening. De functiewisseling vindt plaats in seconden.
"Innoveren is noodzakelijk", zegt Arie Koedood, "om het gat tussen weg- en watertransport betreffende uitstoot niet groter te laten worden. Wanneer je kijkt naar de truckmotor die zo’n vijf jaar meegaat en de scheepsmotor pakweg twintig jaar, blijft het zaak te innoveren, hoe moeilijk dat ook is in deze zware economische tijden.”
“De norm waarmee Brussel meet is ‘emissie per kW’ en niet wat een schip per ton kilometer uitstoot. Dit project was en blijft een uitdaging voor ons bedrijf. We hebben ervan geleerd dankzij de visie, evenals durf van de opdrachtgevers om zoiets aan te pakken, waarvoor dank. Overigens van hieruit ook dank aan alle medewerkers voor de uitstekende samenwerking. Met Danny Pols blijven we de resultaten monitoren om eventuele updates in het systeem te implementeren en verschillen met conventionele voortstuwing aan te tonen."
Inmiddels heeft Koedood vanaf de Goblin op zijn eerste reis positieve reacties ontvangen. Ook zijn er reeds een aantal gerichte interesses uit de branche.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -