Er is geen mens in de binnenvaart die zal beweren dat een bezoek aan de werf weinig voorstelt. Constant is er wel iemand die je even aan de mouw trekt met een probleem of een vraag. Het is de hele dag rennen en vliegen.
Dit geldt echter niet alleen voor de schipper. Ook aan de andere kant van het project loopt iemand zich het vuur uit de sloffen. In dit geval zijn dat Mark Douwes en Mohamed Saïdi. Beiden zijn ze afbouwbegeleider. Mark als eigenaar van scheepswerf PC Kamp en Mohamed in dienst bij DBS Barging, het bedrijf dat als klant de afbouw van de tanker Boxster verzorgde. Samen bouwden zij de gloednieuwe tanker voor het Luxemburgse bedrijf United Barging Group af. “We zorgen er met z’n tweeën voor dat dit tot een goed einde komt”, zegt Mark. De geslaagde proefvaart was op 28 juni.
In de kantine van de vier jaar geleden geopende vestiging in Raamsdonkveer vertellen ze over de nieuwe tanker. Of eigenlijk: om de beurt. Om de haverklap wordt Mark of Mohamed weggeroepen om een bepaald onderdeel van de tanker even onder de loep te nemen. Op de achtergrond hoor je het constante, snerpende geluid van een slijptol.
Druk vinden ze het niet, integendeel. “Wij doen aan een rustige afbouw, zonder stress. Geen gehaast, maar met gewoon een goede planning”, aldus Mark.
Droom
Het afbouwen van schepen was dertig jaar geleden bij de oprichting van het bedrijf niet de intentie. “Het was eigenlijk een klein constructiebedrijf”, vertelt Mark. “Toen ik vier jaar geleden instapte bij PC Kamp, hebben we deze tak opgezet.”
Dit is alweer het vijfde schip dat afgebouwd wordt door PC Kamp. “Het is altijd een droom van me geweest om dit te kunnen realiseren binnen mijn eigen bedrijf.”
In tegenstelling tot veel andere scheepswerven werkt PC Kamp niet volgens het ‘sleutelklaar’-principe. “Als je volgens dat principe een schip bestelt, krijg je een offerte met alle componenten er al in. Van de timmerman tot aan de elektricien, je hoeft niets meer te regelen”, legt Mark uit.
Hij wordt even onderbroken door een medewerker die ergens zelf niet uitkomt. Hij overhandigt een paar schroefjes. Het lijkt Mark niet te storen. Hij zet de schroefjes aan de kant en vertelt verder: “Bij PC Kamp heeft juist de klant de touwtjes in handen. Een hut, autokraan, pompen, motoren… ze kunnen alles zelf beslissen en inkopen. Wij helpen bij het zoeken van de beste onderaannemers en bouwen het voor ze in.”
Overzicht
Mohamed heeft in het verleden al eens bij een afbouw samengewerkt met Mark. Dat beviel zo goed dat hij voor de afbouw van de Boxster ook weer contact met hem zocht. Het voordeel van de werkwijze van PC Kamp vindt Mohammed het overzicht dat hij nu heeft. “We hebben zelf de keuze in de onderaannemers, de lijntjes zijn daardoor kort. We zitten overal direct bovenop.” Nog voor hij zijn zin goed en wel heeft afgemaakt wordt hij weer naar buiten geroepen.
Even later komt hij terug met een pakketje. Mark maakt het gelijk open. Uit de kartonnen doos komen twee metalen plaatjes ter grootte van A5-papier. ‘Boxster’ staat er in grote letters op. “De nieuwe bordjes voor het schip. Eentje van ons als werf en eentje van Rensen-Driessen als cascoleverancier. Deze komen in de machinekameringang te hangen.”
Het casco van de 27e tanker van United Barging Group is gebouwd in China en beslist geen kleine jongen. Met zijn 135 meter lengte en 15 meter breedte kan het gevaarte in totaal 6.408 ton verschepen. Om daar wat gang in te krijgen zijn er twee hoofdmotoren in de machinekamer gemonteerd. “Alle motoren aan boord zijn Stage V uitgevoerd,” zegt Mark. Mohamed vult aan: “Dus met een Green Award. We gaan voor de gouden versie. We hebben hem nog niet binnen, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat dat wel gaat lukken.”
Autonoom varen
De Boxster is ook al voorbereid op autonoom varen. Het schip is op voorhand uitgerust met alle kabels voor besturing door Seafar in de toekomst. Dat bedrijf kan vanuit hun controlecentrum in Antwerpen binnenvaartschepen besturen.
Om een schip zonder problemen op afstand te kunnen besturen, zijn er bijvoorbeeld speciale camera’s, sensoren en internetontvangers nodig om de besturing over te nemen. “Zodra de regelgeving in Nederland het toelaat, zetten we dit systeem door.”
De Boxster is de eerste tanker die DBS Barging zonder tussenpersoon laat afbouwen. “Maar het is ons uitermate goed bevallen bij PC Kamp”, vertelt Mohammed, “Je bent de enige die er ligt en krijgt alle aandacht.”
Kijk voor de bouwers en leveranciers op Vlootschouw.nl.