Energieproducent GDF SUEZ begeeft zich op de binnenvaartmarkt met het bunkeren van LNG. Aan de Rotterdamse Seinehaven werd het omgebouwde koppelverband Eiger-Nordwand van Danser Group woensdag 25 juni voor het eerst van zijn nieuwe brandstof voorzien.
De eerste bunkering aan de Seinehaven, die sinds een jaar benut kan worden voor LNG-levering uit een vrachtwagen. (foto GDF SUEZ/Jan Fähmel Fotografie)
‘Met deze eerste stap helpt GDF SUEZ LNG Solutions Danser Group over te stappen van marine diesel naar het milieuvriendelijke en prijsvriendelijke LNG’, bericht het bedrijf. GDF SUEZ LNG Solutions aan een complete LNG-infrastructuur voor de scheepvaart: permanente bunkerfaciliteiten voor schepen, tussenopslag en overslag van LNG en oplossingen om deze per schip te bevoorraden.
GDF SUEZ LNG Solutions, dat ook al vloeibaar gas levert aan trucks, is een joint venture van Cofely Nederland, marktleider op het gebied van energiediensten, en GDF SUEZ Energie Nederland. GDF SUEZ is via dochterbedrijf Elengy de op een na grootste LNG-terminaloperator in Europa.
Leveringszekerheid
Directeur Ben Maelissa van Danser zegt: ‘Uiteraard was de LNG-prijs een belangrijk criterium in het kiezen van onze bunkerpartner, maar LNG-bunkering is nog geen alledaagse aangelegenheid. Daarom hebben criteria als leveringszekerheid, procesbeheersing en veiligheid een doorslaggevende rol gespeeld bij onze keuze voor GDF SUEZ LNG Solutions.1
Jan-Joris van Dijk, mededirecteur van GDF SUEZ LNG Solutions, reageert: ‘GDF SUEZ heeft al decennialang een leidende positie in de wereldwijde LNG-markt. Wij zijn daarom al vroeg ingestapt in de ontwikkeling van LNG als brandstof. Nederland heeft een uitstekende uitgangspositie om LNG beschikbaar te maken voor de transportsector. Met de levering aan de scheepvaart zetten wij een volgende stap op weg naar een leidende rol in de Nederlandse LNG markt voor de transportsector.’