Op 13 oktober stond Kees Modderman voor een kleine groep studenten van het STC in Rotterdam. Voor de mbo4-opleiding Kapitein Manager Binnenvaart gaf hij een gastcollege Marketing en Marktobservatie in de binnenvaart.
Onderdeel van de presentatie is met name hoe je jezelf als binnenvaartondernemer positioneert. Het is belangrijk om jezelf goed te laten zien, met een eigen website of op sociale media. Maar ook door onderscheidend te zijn in type schip, services en duurzaam ondernemen. Daarnaast kwam ook aan de orde hoe wij als binnenvaartsector ons product promoten via The Blue Road.
De studenten hebben aan de hand van de marketingmix gekeken hoe ze hun bedrijf op de markt kunnen zetten, onderverdeeld in product, prijs, plaats, promotie en personeel. Docent Johan Tiggeloven begeleidt deze studenten naar een carrière in de binnenvaart.
Werkbezoek
Op maandag 12 oktober vond een werkbezoek plaats bij het Alpherium in Alphen aan den Rijn. Dit bezoek was georganiseerd voor Wytske Postma, Tweede Kamerlid van het CDA. Medewerking was er van Marnix Vos (Combined Container Barging/Alpherium), Robert Kasteel (CBRB), Peter Schaberg (Koninklijke BLN-Schuttevaer) en Meine van der Knaap, de kapitein van containerschip Alphenaar.
Vanwege corona was het programma aangepast. Zo is het gezelschap niet gaan varen maar bezochten zij een stilliggend schip. Op die manier was het mogelijk om voldoende afstand te houden tijdens de rondleiding op het containerschip. Tijdens dit werkbezoek is onder meer gesproken over de problematiek van de containercongestie: de ervaringen, wachttijden en het noodgedwongen bundelen van containers. Daarnaast is er ook gesproken over de binnenvaartmarkt en de vergroening.
Wytske Postma vond het een geslaagd bezoek en was erg enthousiast over de binnenvaart.