- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGarnalen per reefer met de binnenvaart

Garnalen per reefer met de binnenvaart

- Advertentie -

Delen

Garnalenleverancier Heiploeg International laat een deel van zijn ladingpakket voortaan per binnenvaart vervoeren. Het gaat om importreefers gevuld met garnalen uit Azië, die in Rotterdam binnenkomen en over water naar de terminal in Harlingen worden gebracht. Van daar gaan de containers over de weg naar de verwerkingsfabriek van Heiploeg in Zoutkamp.

De logistiek adviseurs van het Bureau Voorlichting Binnenvaart waren nauw betrokken bij deze overstap. Dat maakt Heiploeg, onderdeel van Parlevliet & Van der Plas, een van de vele verladers die door advies op maat de weg naar het water gevonden heeft.

 

Doorbraak in reefervervoer

Tot voor kort werd niet gedacht dat diepvriesproducten zich leenden voor een ‘langzame’ modaliteit als de binnenvaart. Dankzij de koel-/vriescontainer, de zogenaamde reefer, is het nu mogelijk vers- en vriesproducten tijdens transport op de benodigde lage temperatuur te houden. Dit opende de deuren voor the Blue Road.

Het vervoer van reefers per binnenvaartschip biedt wel wat extra uitdagingen, erkent het BVB. ‘Zo past vervoer per binnenschip van reefers naar het achterland lastig binnen het logistieke concept van zeerederijen, omdat de rederij dan meer vrije dagen aan de verlader moet geven om de container te lossen. Iets waar niet elke zeerederij blij mee is.’

 

Keuren

Voor de import van vlees en vis komt er een lastig punt bij. Deze producten moeten namelijk eerst gekeurd worden door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) alvorens ze vervoerd mogen worden naar het achterland.

‘Normaal worden containers gelost vanuit het zeeschip op een vrachtwagen, deze rijdt naar de keuringslocatie en rijdt vervolgens door naar de plaats van bestemming. Nu moeten die containers na de keuring terug naar de haven om van daar op een binnenschip geladen te kunnen worden. Een extra handling, wat de optie voor vervoer over water vaak te duur maakte.’

In het geval van Heiploeg is dit door inzet van HOV Harlingen dusdanig afgestemd met de betrokken partijen dat het praktisch en prijstechnisch gunstig bleef om per binnenschip naar het noorden te vervoeren. Voor Heiploeg is het leveren vanuit Harlingen naar Zoutkamp veel gemakkelijker en accurater en zodoende efficiënter te plannen.

 

The Blue Road

Heiploeg importeert zo’n 700 containers per jaar uit Azië. Voortaan gaat een deel daarvan over water naar Harlingen. ‘Op termijn wordt gekeken om dit aandeel binnenvaart te vergroten. Dit zal afhangen van de ervaringen en niet in de laatste plaats de medewerking van zeerederijen.’

De overstap van Heiploeg kan volgens het BVB als voorbeeld dienen voor andere verladers die de stap naar het water overwegen. ‘Vrijwel alle economische regio’s in Nederland en Noordwest-Europa zijn via grootscheepsvaarwater ontsloten en bezitten een verborgen capaciteit van tenminste 100 procent. De binnenvaart kan in Nederland alleen al een kwart van het vrachtvervoer over de weg overnemen. Een kwart minder goederenvervoer op de Nederlandse wegen betekent een afname van ruim 4 miljoen vrachtwagenbewegingen en een gemiddelde reductie van 30 procent CO2-uitstoot.’

Heiploeg kwam in contact met het Bureau Voorlichting Binnenvaart en de mogelijkheden van the Blue Road via het IDVV-project Reefers Synchromodaal. Dit project onderzocht de mogelijkheden van het gebruik en hergebruik van koelcontainers van en naar de zeehavens. Het BVB was hier vanwege zijn praktische logistieke kennis vanuit Maatwerk Voorlichting Binnenvaart bij betrokken.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -