- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFiorano: een formidabele allrounder

Fiorano: een formidabele allrounder

- Advertentie -

Delen

Als in de verte die grote schoenendoos met een kraan opdaagt, dan heb je Lemmer bijna bereikt. Even later rijden we door de straatjes van het stadje naar Bijlsma Shipyard en dat roept meteen herinneringen op aan de laatste wedstrijd skûtsjesilen inclusief de viswinkel met overheerlijke paling en het biertje in de kroeg er naast.
Als we op de werf uitstappen, staan we oog in oog met het torenhoge achterschip van de multipurpose feeder Fiorano. De frisse kleuren van het schilderwerk verlopen vloeiend van wit via lichtblauw naar donkerblauw. We hebben meteen respect voor het schip. Voor we aan boord gaan lopen we op de kade de bijna volle 100 meter naar het voorschip. De inschrijving van dit schip van 4.800 DWT resulteerde in een gewaarmerkte maatvoering van 99,97 x 15,85 x 5,85 meter. Er is vandaag volle zon met snel overvliegende wolken en stevige, witte koppen op de golven. Zowel de bemanning als het schip horen onder die omstandigheden eigenlijk op zee.

Laatste loodjes
Maar ook in Lemmer geldt de wet van de laatste loodjes en zo is er tijdens ons bezoek aan boord de bekende drukte van de laatste karweitjes. Over enkele dagen wordt er proefgevaren. Erik van der Wiel is hier deze dagen de vraagbaak en regisseur. Hij vertelt dat de Fiorano een zusterschip is uit een serie van drie naar ontwerp van het Groningse Conoship International, waaronder zijn Vantage en de Vanquish van Adrie Kombrink. Erik is op een kempenaar geboren en Adrie op een sleepboot. Later zijn ze na de zeevaartschool tegelijkertijd overgestapt op de zeevaart, aanvankelijk voor beloodsing van zeeschepen op het traject Southampton-Mannheim, later vol in de vaart als kapitein en de laatste vijf jaar als (mede-)eigenaar.
Erik van der Wiel heeft daardoor ook vijf jaar ervaring met het zusterschip Vantage. Als we hem vragen of hij de werf tijdens de bouw nog aanpassingen heeft geadviseerd wuift hij die vraag bijna meteen weg. “Hooguit wat kleinigheidjes; ook de Vantage heeft zich geweldig bewezen en voldoet nog iedere reis”, zegt hij.

Veelzijdig
De Fiorano is een veelzijdig schip dat op veel routes en met alle soorten lading kan worden ingezet en dat zal het schip in deze tijd op voorsprong zetten. Bij gebruik als containerfeeder heeft het een capaciteit van 354 TEU in drie tot vijf lagen, waaronder maar liefst honderd reefer-aansluitingen voor geconditioneerd vervoer.
Om aan te geven waar de eigenschap ‘multipurpose’ in de praktijk voor staat, noemt Van der Wiel wat willekeurige reizen die hij recent heeft gedaan. Naast containers is er veel droge (bulk)lading en we horen dat er terugkerend ook projectlading wordt vervoerd die meer dan eens uit windmolens bestaat. Dat is de verdienste van de luiken die door SMST Rodenstaal zijn geleverd. Voor het plannen van de steeds wisselende lading wordt gebruik gemaakt van Locopias beladingssoftware.

NedNor
De machinekamer is indrukwekkend. Naast de Wärtsilä-hoofdmotor van 3.280 kW, die de verstelbare 4-bladsschroef van hetzelfde fabrikaat aandrijft, staan er twee Mitsubishi-hulpmotoren van 300 kW en nog een Mitsubishi nood- annex havenset. Eenmaal op zee zullen ze geen dienst meer doen zodat de Fiorano daar geen gasolie meer gebruikt. De asgenerator levert 850kVa voor het boordnet waaraan ondermeer de reefers, de Wärtsilä-boegschroef en de Verhaar-hekschroef hun voeding ontlenen. Tijdens de reis verwarmt de uitlaatgassenketel het heetwatersysteem en vervangt op die manier tijdelijk de gasolie gestookte boiler.

(foto’s Hans Heiligers)

Er wordt gevaren met acht bemanningsleden, dat is één boven de voorgeschreven sterkte. Ze hebben allen een eigen hut met een natte cel. Daarnaast hebben ze vanaf hun bureau een eigen internetverbinding in hun verblijf zodat ze op ieder moment van de reis met beeld en geluid contact met het thuisfront voorhanden hebben.
Op de brug beschikt de Fiorano via dezelfde VSAT over meerdere rechtstreekse telefoonverbindingen. Na een flinke klim hebben we vanaf de brug fantastisch uitzicht over het IJsselmeer. In de volle breedte van de lessenaar komt op die hoogte het werk van Alewijnse, Radio Holland en Hoogendoorn samen.
De Fiorano is met recht en zonder overdrijving een formidabele allrounder. En als we over allround spreken, dan geldt dat ook voor bevrachter NedNor in Groningen die meteen de eerste reis aanbood: een bulklading naar de Azoren.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -