Files op de Nederlandse snelwegen veroorzaken voor het bedrijfsleven een totale schade van 1,2 miljard euro. De kosten voor het wegvervoer bedragen bijna 1 miljard euro.

Dat heeft TNO uitgerekend in opdracht van TLN, de brancheorganisatie van het wegvervoer. Het duurste traject voor vrachtverkeer was de A4, tussen de knooppunten Burgerveen en Prins Clausplein (19,3 miljoen euro). Nummer 2 op de lijst is de A15, tussen de knooppunten Ridderkerk en Gorinchem (13,2 miljoen euro). Op 2 staat de A12, tussen de knooppunten Gouwe en Oudenrijn (13 miljoen euro).

 

Reistijdverlies

TLN maakt zich zorgen over de sterke stijging van de schade door files. Vooral omdat de schade in de toekomst nog verder oploopt. Volgens cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) stijgt het reistijdverlies tot 2022 met 28 procent.

TLN vraagt het kabinet snel de grote knelpunten op de Nederlandse wegen aan te pakken. Enkele knelpunten uit de file top-20 staan nog niet in het investeringsprogramma van het Rijk (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Dit zijn onder meer de knelpunten Barneveld-Apeldoorn op de A1 en Everdingen-Deil op de A2.

Een aantal trajecten uit de file top-20 staat wel al in het investeringsprogramma, maar wordt volgens TLN niet snel genoeg aangepakt. Hierbij horen de knelpunten Deil-Den Bosch op de A2 en Muiden-Eemnes op de A1.

 

Extra uitstoot

Opgemerkt moet worden dat het onderzoek uitgaat van cijfers van 2016. Dit jaar is de filedruk vrijwel zeker nog groter. De kosten vallen sowieso hoger uit, want de extra uitstoot en de milieuschade daardoor als gevolg van stilstaande en omrijdende vrachtwagens zijn niet meegeteld.

 

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.