MAN Rollo gaat drie generatorsets leveren aan de Fassmer-werf. Ze zijn bestemd voor de ferry Helgoland die de werf in het Duitse Berne bouwt voor rederij AG Ems.
De Helgoland wordt volgens de Blue Angel-standaard gebouwd als een milieuvriendelijk schip. De ferry zal namelijk het relatief schone LNG als brandstof gebruiken.
De Helgoland komt in april 2015 in de vaart.
De Helgoland wordt 79 meter lang, krijgt een capaciteit voor duizend passagiers en is ontworpen voor een kruissnelheid van 20 knopen. De oplevering van het schip staat gepland voor april 2015. De ferry gaat het hele jaar door varen tussen Cuxhaven en Helgoland.
Learn burn
De generatorsets die MAN Rollo levert, gaan dienen als hulpgenerator. Daarnaast is het mogelijk de sets in te zetten als extra vermogen voor de hoofdvoortstuwing.
De sets worden uitgerust met de nieuwe MAN E3262 LE202-motor. Deze motoren zijn ontwikkeld op basis van het learn burn-verbrandingsproces en leveren elk 500 kW. De sets voldoen aan de eisen van classificatiebureau DNV-GL.
De opdracht past in de ambitie van MAN Rollo om in de directe toekomst een leidende rol te gaan spelen op de LNG-markt voor maritieme toepassingen.