- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwExcellence Royal is zoals zijn naam

Excellence Royal is zoals zijn naam

- Advertentie -

Delen

Net binnen de slagboom bij De Gerlien-van Tiem komt ons de faam van een geslaagde proefvaart tegemoet. Wanneer de naam Excellence Royal valt, is er ondanks de reeds lang geregistreerde scheepsbouwreputatie onverbloemde trots bij de teamleden die met support van onderaannemers deze fraaie Rijncruiser installeerden. Royal Cruises AG was, in samenwerking met Rensen Shipbuilding BV, verantwoordelijk voor ontwerp en realisatie. Bij de inrichting en uitvoering van deze 110 x 11,40 meter grote beauty is rekening gehouden met de wensen van de charteraar, Mittelthurgau Fluss- und Kreuzfahrten AG uit Weinfelden.


Maidentrip
Na twee jaar ijver in volle overtuiging was het 12 maart zover in Druten. Royal Cruise en Rensen Shipbuilding nodigden hun charteraar en een groot aantal gasten uit om zich in te schepen voor de maidentrip Druten-Amsterdam vice versa. Wanneer de Caterpillar-voortstuwingsmotoren nog maar amper zijn afgekoeld van deze weekendvaart, zitten we comfortabel in de lounge waar een ‘dozijntalige’ ober ons met verfrissingen verwent. Hier heerst activiteit, de Excellence Royal wordt royaal voorzien van excellent servies, accessoires en lichtarmaturen van het ‘de-moeite-waard-kaliber’. Een musicus speelt zich in op de Yamaha: sophisticated noise!
Tweetalige boordinfo, gedempt door pluche en Willemsen-betimmering, ondersteund door isolatie die decibels kleineert, maakt duidelijk dat dit passagiersschip functioneert. Met egards voor het Gelderse Druten bevinden we ons in de internationale cruisewereld en spreken we met Jacob Bonninga en Larissa Meyer, beiden twee jaar intensief betrokken bij de ontwikkeling van dit passagiersschip.

Duim omhoog
Larissa Meyer is in de eerste plaats enthousiast om met uniek ontwerp interieur naar de zin van gebruikers te maken. Ze durft, blijft niet binnen lijnen en dat is allround zichtbaar in de outfit van het schip. Zij realiseert met tijdloze vormgeving iets waarin opdrachtgevers zich herkennen. Puur en duurzaam zijn haar uitgangspunten met design onder voorwaarde van praktische functie.

(foto’s Johan de Witte)

"Het zijn duizend dingen van niks maar die moeten wel gebeuren", zegt Larissa. “Je hebt een beeld voor ogen, zoekt alles uit voor 72 hutten en 144 passagiers tussen 18 en 88 jaar, die zich verwend moeten voelen op reizen van Amsterdam tot aan de Zwarte Zee."
“Soms zijn dingen niet verkrijgbaar en dwingt dat tot verandering van koers. Zelf maken is dan een optie. Niettemin gaat voor samenwerking met De Gerlien-van Tiem, onderaannemers en leveranciers onze duim omhoog! Prima gewerkt. Zoals we het ons hadden voorgesteld, is voor 95 procent gelukt. Op zo’n project beschouwen wij dat als een hoge score.”

Zonnecellen
Het in Turkije gebouwde casco is ontwikkeld in samenwerking met Maritiem Ingenieursbureau Groenendijk & Soetemeer en Rensen Shipbuilding. Er is behoudens de romp en voortstuwing gestreefd naar een schip dat zijn vergelijk niet heeft en dat zijn eigen identiteit heeft. "De Caterpillar-voortstuwing en Veth Z-drives laten de snelheid naar de 25 kilometer oplopen. Achteruit en binnen 120 meter stil! Een technisch perfect, stil schip met ongekende manoeuvreereigenschappen”, aldus kapitein Cor Meyer, die schepen van binnen en buiten kent.
Deze Rijncruiser ontvangt energie via zonnecellen op het stuurhutdak, waarop de lednoodverlichting voor licht zorgt. Volgens de projectleider van Royal Cruises, Martin Schless, is dit passagiersschip een uitdaging die aanspraak maakt op ervaring.

Vijfde ster
Er is extra geïnvesteerd in isolatie. Aan boord functioneert een waterzuiveringsinstallatie die concurreert met een echte bron. Veel extra toevoegingen hebben milieu-accenten. Willemsen Interieur en scheepsbetimmeringen creëerde met buitengewoon fraai vakwerk een omgevingssfeer die passagiers en bemanning ervaren als luxe.
Als de Excellence Royal en onder andere het prachtige hoogglans rvs van Wijmoco zijn opgepoetst en de keuken op temperatuur is, komt de vijfde ster tevoorschijn.

Voordat we de slagboom opnieuw passeren en rechtsaf bij kilometerpaal 903 de dijk afdraaien, melden we ons nog even bij commercieel manager Gerard Admiraal om te kijken of er nog scheepsbouwanimo in reserve is bij De Gerlien. Ondanks de strenge winter toch op tijd klaar, dat heeft inspanning gekost. Voor een opdrachtgever met unieke ideeën wordt alles uit de kast gehaald bij dit ‘alles-onder-één-dak-formule-bedrijf.
Betrouwbaarheid en kwaliteit zijn sleutelwoorden bij De Gerlien die worden bewaakt door projectleider Jan Smittenberg. Het volgende 110 meter lange passagiersschip voor een andere opdrachtgever zit eraan te komen. De afbouw vindt plaats in Druten en zal eveneens door het team van Bonninga worden begeleid. Op de valreep vragen we Gerard Admiraal naar zijn indrukken als passagier gedurende de maidentrip. Het antwoord:"De Excellence Royal is zoals zijn naam.”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -