Verladersorganisatie EVO stoort zich aan de gebrekkige communicatie van ECT met betrekking tot de vertragingen in de overslag van containers op de Deltaterminal op de Maasvlakte. Dit meldt vandaag Nieuwsblad Transport.
De wachttijden van de binnenvaart zijn extreem, lopen op tot bijna een week. Inmiddels hebben verschillende verladers hun activiteiten van de Rotterdamse haven verschoven naar Antwerpen, maar naar verluidt lopen daar de wachttijden nu ook op. Volgens NT is Heineken al uitgeweken naar Antwerpen. Het samenwerkingsverband G6-Alliantie op zee heeft besloten om Antwerpen aan te doen en niet Rotterdam. Verladers maken zich vooral zorgen over de kostenverhoging omdat barge- en feederoperators extra toeslagen rekenen voor de vertragingen van hun schepen.
Net als in 2007 loopt het bij ECT mis bij een verandering in de eigen computersystemen en het niet aankunnen van wisselende aanvoer van containers door zeeschepen. Kind van de rekening is ook deze keer de binnenvaart, hoewel ook andere vervoerders hier last van hebben. Het probleem met de binnenvaart is altijd dat de zeeschepen voorrang hebben bij de overslag en hoewel er een aparte kade is voor binnenvaart en shortsea (feeders) blijkt ECT dit organisatorisch niet aan te kunnen.
Inmiddels zijn onder leiding van het Havenbedrijf Rotterdam enkele wijzigingen doorgevoerd, waardoor binnenschepen kunnen uitwijken naar RCT van de Kramer Group en Uniport.
In Rotterdam zijn door de problemen op de Deltaterminal ook vertragingen op andere terminals zoals ECT’s eigen Euromax.