- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEVO over Eefde: "Oók recht op schadevergoeding mogelijk"

EVO over Eefde: "Oók recht op schadevergoeding mogelijk"

- Advertentie -

Delen

Bedrijven die zijn gedupeerd door het uitvallen van de sluis bij Eefde, hebben mogelijkheden om de schade vergoed te krijgen. Ook als zij niet of onvoldoende in aanmerking komen voor de nadeelcompensatieregeling die minister Schultz heeft toegezegd. Dit was de conclusie tijdens een  bijeenkomst die EVO donderdag 8 maart organiseerde voor gedupeerde bedrijven.

 

Dankzij een tijdelijke kraan functioneerde de sluis afgelopen weken. Het definitief herstel wordt uitgevoerd van zaterdag 17 maart tot en met zondag 25 maart. Dan is de lsuis weer gestremd. (foto’s MG Redacties)

Verladersorganisatie EVO heeft tijdens de besloten bijeenkomst een tiental bedrijven die zijn gedupeerd door het uitvallen van de sluis bij Eefde, geïnformeerd over de mogelijkheden om de door hen geleden schade vergoed te krijgen. Hierbij werd EVO bijgestaan door Scheffer Advocaten en adviesbureau Hermes Advisory. De boodschap van de bijeenkomst was dat het burgerlijk recht enkele mogelijkheden biedt om de schade alsnog vergoed te krijgen, mocht een bedrijf niet of onvoldoende in aanmerking komen voor de nadeelcompensatieregeling.

"Drempel compensatieregeling te hoog"
EVO houdt, gesteund door Scheffer Advocaten, vast aan haar standpunt stellen dat "op basis van de criteria die worden genoemd in de Regeling Nadeelcompensatie Verkeer en Waterstaat 1999, de kansen tot compensatie zeer klein zijn." De verladerosrganisatie baseert zich hierbij ondermeer op uitspraken van de hoogste rechter hierover.
Alleen als de geleden schade een bedrijf in het bijzonder belast, komt compensatie in beeld. Als het omzetderving betreft, ligt de grens bij 15 procent minder omzet op jaarbasis. In het geval van de extra transportkosten ligt de grens op 15 procent meer kosten dan het bedrijf gemiddeld op jaarbasis aan transport besteedt.
Tijdens de bijeenkomst en ook uit voorafgaande vragen die bij EVO binnenkwamen, is gebleken dat bijvoorbeeld het gedurende één maand afhalen van producten vanaf andere locaties, voor gedupeerde bedrijven niet zal leiden tot 15 procent extra transportkosten op jaarbasis. Desondanks hebben bedrijven wel degelijk flink schade geleden.

Schadeclaim indienen
EVO heeft bedrijven daarom geadviseerd, afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek van TNO naar de oorzaken van het naar beneden vallen van de sluisdeur, een schadeclaim in te dienen bij de overheid. Hierbij heeft de organisatie aangeboden de coördinatie op zich te nemen. "Dat is effectiever en brengt minder kosten voor de gedupeerden met zich mee. Bij indiening zal een schadeclaim vervolgens goed moeten worden onderbouwd." Overigens meent EVO dat, zolang het rapport van TNO nog niet is uitgebracht, er nog weinig te zeggen valt over de haalbaarheid van een schadeclaim.

Kleine kans
Het gebaar van de minister tot het openstellen van de nadeelcompensatieregeling verdient waardering, vindt EVO. "Maar de kans op compensatie vanuit deze regeling is klein." EVO heeft gedupeerden daarom geadviseerd een verzoek tot nadeelcompensatie onder voorbehoud in te dienen en parallel hieraan schade te claimen langs de civielrechtelijke weg. Wanneer de resultaten van het onderzoek van TNO bekend zijn, zal EVO wederom een informatiebijeenkomst organiseren om de haalbaarheid van de schadeclaims te bespreken.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -