(foto’s Maurits Bot/Binnenvaart-fotos.nl)
Normaal vertrekt de Berge Stahl zo snel moelijk weer uit Rotterdam. Deze keer is dat anders: de schroef van het ijzerertsschip (met 365.000 ton draagvermogen het officieuze vlaggenschip van de Rotterdamse haven) werd deze week verbeterd.
♦ Meer foto’s op www.binnenvaart-fotos.nl
Daarvoor meerde het schip na lossen bij de EECV-terminal dinsdag 16 oktober naar paal 84 in het Calandkanaal. Donderdag 18 oktober begonnen de werkzaamheden. Daarvoor werd het 343 meter lange schip voorover getrimd tot een diepgang van 10,50 meter zodat de achtersteven slechts 3,50 meter in het water stak en de schroef boven water kwam. Die schroef heeft een diameter van 9 meter en weegt 60 ton.
80 miljoen ton ijzererts
De Berge Stahl vaart sinds 1986 op en neer tussen het Braziliaanse Ponta da Madeira en de Ertsoverslagbedrijf Europoort te Rotterdam. In die tijd vervoerde het al meer dan 80 miljoen ton ijzererts, bestemd voor de Duitse staalindustrie.