De Europese Commissie geeft 500.000 euro subsidie voor het programma RH2INE. Het gaat om het onderzoeken en stimuleren van vervoer met binnenschepen die op waterstof varen tussen Zuid-Holland en Noordrijn-Westfalen. Dat traject maakt deel uit van een intermodale corridor tussen de havens van Rotterdam en Genua.
Het transport van goederen met binnenvaartschepen op waterstof tussen Rotterdam en Duisburg/Keulen komt daarmee een stap dichterbij. In samenwerkingsverband RH2INE trekt provincie Zuid-Holland de kar. Andere partners zijn de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen en de havens van Rotterdam, Duisburg en RheinCargo. Zij dragen zelf ook een half miljoen euro bij aan het onderzoek.
Waterstofvulstations
In RH2INE werken een twintigtal partijen samen, waaronder overheden en bedrijven die het gebruik van waterstof mogelijk maken. Het doel is in 2024 minimaal tien schepen op waterstof te laten varen op de belangrijkste handelsroutes tussen de Rotterdamse haven en Keulen, met daarop aansluitend de Rijn-Alpencorridor. Drie waterstofvulstations worden hiervoor langs de routes gebouwd.
In 2050 moet dat aantal worden uitgebreid zodat het goederenvervoer tot aan Genua waterstof kan gebruiken, ook voor andere modaliteiten. De Europese subsidie wordt gebruikt voor onderzoek naar hoe de waterstofvulstations het beste zijn te realiseren, de technische uitwerking, de benodigde wetgeving in de verschillende landen en de locaties om de schepen te voorzien van waterstof als brandstof.
Via RH2INE (Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence) willen de partijen ook van elkaar leren. Ze doen dat door kennis uit te wisselen voor het gebruik van waterstof voor de binnenvaart. Het gaat om partijen die allemaal een rol hebben voor waterstof; van productie, distributie en tot het gebruik ervan in schepen. Onder de deelnemers zijn BCTN, EICB, Nouryon, Covestro, Air Products, Airliquide, HTS Group, Koedood, Future Proof Shipping en NPRC.
Oplossing voor schoner vervoer
De subsidieaanvraag komt volgens de Europese Commissie “op een briljant moment”. Het sluit naadloos aan op de duurzame doelstellingen in de zoektocht naar alternatieve brandstoffen en de plannen voor verduurzaming na de coronacrisis. “Het voorstel is heel goed beschreven en degelijk. Het toont de samenhang aan tussen de doelen, activiteiten en budget”, luidt het oordeel van de subsidieverstrekker uit Brussel.
“Waterstof maakt onlosmakelijk deel uit van de toekomstige economie en is voor zwaar transport op langere afstanden een van de oplossingen voor schoner vervoer”, vertelt de Ziuid-Hollandse gedeputeerde Floor Vermeulen van Verkeer en Vervoer. “Om dit voor elkaar te krijgen heb je elkaar nodig en ik ben trots op de partijen die zich hebben aangesloten. Van productie, distributie tot afname. Deze subsidie zie ik als een stimulans waarmee Europa aangeeft dat we op de goede weg zijn. Het sluit ook aan bij de ambitie van Zuid-Holland voor een betere balans tussen mobiliteit en een prettige leefomgeving.”
Klimaatvriendelijker
“We zijn erg blij met de positieve beslissing over de grensoverschrijdende promotie van waterstoftechnologie. Dit toont aan dat we met ons RH2INE-programma de goede kant opgaan om het goederenvervoer klimaatvriendelijker te maken”, zegt minister Andreas Pinkwart van Innovatie en Energie in Noordrijn-Westfalen.
“De waterstofmarkt van de toekomst zal internationaal verbonden moeten zijn. Noordrijn-Westfalen houdt hier rekening mee door de nauwe samenwerking met de Nederlandse provincie Zuid-Holland.”