Vanuit de Nederlandse tankvaart is het initiatief genomen voor ETIS. Dit Europese Terminal Inspectie Systeem is een antwoord op het door velen verguisde EBIS: Europese Binnenvaart Inspectie Systeem.
EBIS is ontwikkeld door verladers uit de (petro)chemische industrie, die het hanteren om schepen te selecteren die aan hun technische en veiligheidseisen voldoen. EBIS werd ruim twintig jaar geleden ingevoerd.
Regeldruk
“Al jaren zucht de tankvaart onder de zware regeldruk die EBIS de tankvaart oplegt”, stelt Hans de Waard. De eigenaar van een bureau in crewing en bedrijfsjuridische dienstverlening, vaart zelf ook geregeld als aflosser op binnenvaarttankers. Hij heeft ETIS opgezet uit ergernis over de EBIS-praktijk: “Allemaal bovenwettelijke regeltjes die de binnenvaart extra werk kosten.”
Volgens hem is er op tankterminals van alles mis met de veiligheid. Maar als schippers daar iets van zeggen, gebeurt er niets mee. “Het wordt tijd dat er op basis van gelijkwaardigheid wordt opgetreden. Vandaar de oprichting van ETIS. Eindelijk is er nu een controle-instrument voor tankrederijen om terminals op veiligheid aan te spreken en, zo nodig, in te grijpen.”
Scheepvaartondernemingen kunnen voor 175 euro in het eerste jaar lid worden van ETIS. Aangeslotenen kunnen bij ETIS onveilige situaties melden (desgewenst anoniem) waarna ETIS een inspectie op de terminal uitvoert en het betreffende bedrijf erop zal aanspreken.
“De resultaten worden aan de melder teruggekoppeld, aan de andere leden doorgegeven en – zonder de naam van de terminal te vermelden – ook op de website gepubliceerd.”
“Het streefdoel van ETIS is iedere terminal jaarlijks te inspecteren en hiervan een rapport op te maken. De terminalexploitant krijgt de gelegenheid om daar commentaar en toelichting op te leveren.”
Bijeenkomst
Vrijdag 5 april was de eerste voorlichtingsbijeenkomst. Die werd bezocht door zeven schippers. Een van hen diende een anonieme klacht in tegen MIRO in Karlsruhe. Het gaat om een technisch en een protocollair probleem, ETIS gaar MIRO daarop aanspreken.
De Waard: “Het ging om het maken van foto’s op de steiger. Dit gebeurde met een gewoon ‘huis-, tuin- en keukencameraatje’, dus niet EX-beveiligd. Het tweede punt was het niet vrijgeven van de exacte te laden stof voor het aankoppelen. Het betrof UN3082 waar van er twee varianten zijn. Eén met en één zonder CMR. Er dient strikte duidelijkheid te zijn of een gasmasker als bescherming noodzakelijk is. Al met al genoeg om reden om met MIRO in conclaaf te gaan.”