De ESO dringt aan op een diepgaand onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk met het mts Waldhof, waardoor de Rijn wekenlang gestremd werd. Tevens wil de ESO dat onderzocht wordt waarom het twee uur moest duren, voordat er hulpverlening voor de gewonde drenkelingen kwam en welke maatregelen genomen moeten worden om dit te verbeteren. Tenslotte moet volgens de ESO worden onderzocht waarom er vier jaar na het ongeval met de Excelsior, aan het besluit om passend bergingsmaterieel aan de Boven-Rijn te stationeren, nog steeds geen uitvoering is gegeven.
Dit stelt de ESO in een persbericht op maandagmiddag 7 februari, onder andere naar aanleiding van eerdere publicaties over een uitspraak van ESO-voorzitter Jan Veldman tijdens de ESO nieuwjaarsreceptie: “(…)mocht blijken dat de oorzaak bij dit type schip gezocht moet worden, dan moet niet geschroomd worden ze onmiddellijk stil te leggen.”
De ESO stelt in het persbericht: “Deze uitspraak in de jaarrede en de explicatie in het Nieuwsblad Transport kregen nogal wat kritiek. ‘Het past de ESO niet om vooruitlopend op de resultaten van het onderzoek een dergelijk statement te doen, omdat dit het veilige imago van de sector beschadigt. Bovendien beschuldig je hiermee het personeel dat tijdens het ongeluk aan boord was!’ aldus één van de reacties. ESO wijst deze insinuaties met klem af. Het dient geen enkel doel om te doen of je neus bloedt, integendeel, de sector zelf is de eerst aangewezene om hier kritisch naar te kijken, juist in het belang van zijn veilige imago. Er is geen enkele beschuldiging naar wie dan ook uitgesproken en zeker niet naar de bemanning. Dat er twee slachtoffers zijn te betreuren, is triest genoeg en de voorzitter heeft in de eerste plaats zijn medeleven met de nabestaanden uitgesproken. Voorzitter Veldman heeft in het artikel aangehaald dat dit type schepen al 18 jaar onder strenge condities in bedrijf is, maar dat desondanks de bochtstabiliteit van dit type schip bij hoge stroomsnelheden onderzocht moet worden. Vanuit de tankvaartgroep van de ESO zijn daarover diverse waarschuwende geluiden gekomen.”
Omzetderving
ESO zal ook alle mogelijkheden onderzoeken om compensatie te krijgen voor de omzetderving die binnenvaartondernemers hebben geleden ten gevolge van de stremming. “Zeker in de nog zwakke economische positie ten gevolge van de crisis kan dit voor een aantal bedrijven funest zijn. Daarom zal aan de transportcommissaris van de Europese Commissie, vice-president Siim Kallas, hiertoe een brief worden gericht met een verzoek om compenserende maatregelen voor de getroffen ondernemers.”