- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEsmalijn: geweldig schip van hoge klasse

Esmalijn: geweldig schip van hoge klasse

- Advertentie -

Delen

Meteen bij de entree krijgen we een gulle glimlach van de receptioniste die vanuit dezelfde Limburgse gastvrijheid wordt opgevolgd met een kop koffie op het kantoor. Onze komst wordt doorgegeven. “Fabian Fijneman komt er zo aan”, horen we als ze de telefoon neerlegt. Ondertussen zien we links en rechts reeksen foto’s van schepen die in de loop der jaren de werf van Tinnemans hebben verlaten; ze hebben alle hun eigen verhaal. We zien ook supergrote foto’s van nieuwbouwschepen tijdens hun proefvaart. We herkennen ondermeer mts Ma-Baker van de families Kartner-Avontuur en ms Esperanza van de familie Middelkoop. Deze mooi gelijnde schepen hebben alle één ding gemeen: ze zijn strak, strak en nog eens strak. Dat geldt voor alle platen tussen kop en kont, de dekken en de messcherpe dennenbomen. Het zal wat schuiven worden met de foto’s want er moet opnieuw een grote foto aan de wand: die van het ms Esmalijn.

(foto’s Hans Heiligers)

Terwijl we nog lang niet zijn uitgekeken op alle foto’s en krantenartikelen die langs alle wanden van het kantoor hangen, komt bedrijfsleider Fabian Fijneman binnen. Hij komt van de binnenvaart en werkt al sinds zijn 15e op de werf. Als we in gesprek zijn krijgen we meteen het idee dat we hem al jaren kennen. Het gesprek loopt gesmeerd en binnen de kortste keren zijn wij fan van deze werf die genoeg heeft aan halve woorden waarmee ze zonder nonsens en met heel veel vakmanschap keer op keer het vertrouwen van de opdrachtgever waarmaken.

Mond tot mond
Ook Johannes Pott kwam via mond-tot-mond-reclame in contact met Peter Tinnemans. “We maakten kennis met hem toen hij ms Esperanza kwam bekijken”, zegt Fabian. Er was meteen een klik en vertrouwen en binnen de kortste keren zaten we aan tafel met de tekeningen die Advies- en Ingenieursbureau Vranken B.V. in overleg en afstemming met de heer Pott had vervaardigd.”
Eind 2009 waren alle details met de werf afgestemd en prijkten er voldoende rechtsgeldige handtekeningen onder de contracten. De strenge winter vormde geen beletsel voor de bouw van de secties. De overdekte constructiehal van Tinnemans werd daarvoor speciaal ontworpen zodat er probleemloos kon worden doorgewerkt met genoeg warmte, licht en muzikale arbeidsvitaminen.

Het casco werd gebouwd onder Lloyds-klasse, die streng en rechtvaardig toezicht hield op de wijze waarop de vier onderdelen individueel en samengesteld voldeden aan de bouwtekening. Voor het vervoer van de secties wordt al jaren samengewerkt met een team van Mammoet. Een nuchter handgebaar van Fabian Fijneman is de enige reactie als antwoord op onze vraag of dat niet spannend is. We maken daaruit op dat het team van Mammoet precies weet hoe er moet worden geladen en gelost en alles wat er tussendoor nog meer moet gebeuren om de vier Esmalijntjes veilig te lossen.
Vervolgens worden de water gedragen secties via een beproefd recept van de werf probleemloos met veel routine tot op de millimeter in een tunnel samengebracht en gelast. Dat precisiewerk vergde nog geen twee weken werk waarna het casco voor afbouw naar De Gerlien – van Tiem werd gesleept. Een hernieuwde kennismaking omdat de familie Pott daar al eerder naar tevredenheid heeft afgebouwd.

2 millimeter
En zoals het altijd gaat: voor je het weet is het tijd voor de werfproefvaart. Ook wij mogen daar bij zijn en we kunnen melden dat het ms Esmalijn een raszuiver Nederlands schip is geworden van de hoogste kwaliteit. Twee MTU’s hebben het naar hun zin en samen met de schroeven bezorgen ze het schip tussen Druten en de brug Ewijk een snelheid van 17 kilometer. Kort voor de brug gaat het roer om met een juiste inschatting van de stroom en beginnen we aan de terugreis. Het manoeuvreren verloopt vlekkeloos en weer op koers loopt de vaart al weer snel op tot 26 kilometer per uur.
Johannes Pott vertelt na de proefvaart dat hij zeer tevreden is over de wijze waarop zijn schip is gebouwd. Hij onderstreepte daarbij dat hij een marge had bedongen van 2 millimeter. “In de jachtenbouw komt dat vaker voor”, dachten wij toen we dat hoorden. Als we vanonder het stuurhuis langs de dennenboom naar het voorschip kijken, stellen we vast dat Tinnemans een geweldig schip van hoge kwaliteit heeft geleverd waarop de eigenaar met recht trots mag zijn.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -