Slank en bevallig, zoals het sprookje meestal wil, is deze Prinses geenszins. Veeleer is zij met haar 17,55 meter ‘taille’ en 135 meter lengte nogal aan de maat. Ze is geboren in Polen, staat overigens fraai in haar spanten en haar ‘make-up’ is door Dolderman uitgevoerd, waarmee ze model staat voor de branche. Uniek is ze niet; er zijn nog twee oudere zusjes in de familie. Kennismaken is een plezier en zeker indrukwekkend.
RensenDriessen Shipbuilding BV realiseerde het casco door het in Stettin te laten bouwen en regisseerde eveneens transport op eigen kiel naar Dolderman voor de afbouw. Aan tafel bij Wim Driessen horen we dat het “transport maar zes dagen duurt, en voor een bezoek tijdens de bouw is Stettin relatief kortbij. Overigens vliegt onze plaatselijke surveyor op inspectieverzoek met een drone over het casco, zodat de opdrachtgever hier op kantoor de vorderingen in beeld heeft.”
“Als eigenaar tekent Prinses Tankvaart, dat de verantwoording over afbouw in eigen hand hield. We hebben drie opties: de klant stelt het ontwerp, bestelt ontwerptekening en casco of het casco en turnkey-levering.”
Scheldehuid
“De Prinses is doorontwikkeld door onze eigen ontwerpafdeling en tailormade ontworpen voor familie Bosman/Hoefnagel, de eigenaars”, vertelt Wim Driessen verder. “Paul Hoefnagel heeft zijn wensen al geuit ten tijde van het ontwerp van de Regentes en Barones en de Prinses is een identiek zusterschip wat betreft het casco.”
“Ook dit casco is natuurlijk uitgevoerd met een Scheldehuid-constructie. In het middenschip is vergeleken met een conventionele constructie 150 ton minder staal verwerkt dan de eerdere modellen, zoals gebouwd tot 2010. Het is zeer aanvaringsbestendig! Kijken en leren waar staal precies moet zitten, spaart gewicht.”
“Dit is een ambitieus schip waarvan we aan de performance graag hebben meegewerkt. De cascowerf verdient hier ook een compliment. Ze zijn flexibel en volgen elke klantwens. Met name is dat te zien aan een vooral zorgvuldig strak gebouwd en gelast schip.”
Wat is de essentie voor RensenDriessen Scheepsbouw in de toekomst?
“Kwaliteitsschepen bouwen met speciale staalsoorten, die sterkte, snelheid en draagvermogen bevorderen en waarbij Stage V geïmplementeerd kan worden. Hiertoe zijn onze vijf topontwerpen geüpdatet.”
Focussen jullie ook op waterstof of bijvoorbeeld methanol?
“Ja en nee. We kunnen de casco’s te allen tijde aanpassen aan ieder gewenst voortstuwingssysteem of brandstof. Waterstof is nu nog horizon, we ontwerpen custommade: LNG, dual fuel, LNG en elektrisch, dieselelektrisch, elektrisch met batterijen et cetera.”
Wat wordt de toekomst, denken jullie?
De meeste zogeheten groene toepassingen beschouwen wij als ‘niet echt groen’. Er worden veel systemen in de markt gezet als zijnde groen, waarvan je je moet afvragen of het echt wel groen is. Uit ons klantenbestand ofwel de ervaringsdeskundigen, filteren wij dat een Stage V-motor met katalysator en filter qua vergroening voorop ligt. En uitsluitend met een dergelijk systeem voldoet een eigenaar dan ook aan de nieuwste wet- en regelgeving.”
Hoe was 2020?
Een druk jaar, waarin corona het niemand gemakkelijk maakte. Voor volgend jaar verwachten we een afname aan orders. Dat is ook een gezonde ontwikkeling voor marktstabiliteit. Het is in ieders belang dat er geen overcapaciteit wordt gekweekt. En wij kijken dan ook liever naar kwaliteit dan kwantiteit.
Natuurlijk willen we graag schepen bouwen en we voelen ons ook niet de ‘hoeder van de markt’, maar overkill frustreert en samen met onze klanten zijn we gebaat bij een stabiele marktsituatie waarbij de ondernemer tegen een fair tarief kan werken en we gaan dan ook liever voor een duurzaam gezonde markt.”
Ambitie
En dan loop je aan dek: zo breed als een rijksweg, de rivier ligt 5 meter lager, de Bovenrijn gaat het niet worden. Een machtig schip, het beroert het maritieme hart. Je zou er zo maar voor gaan sparen!
De Prinses is mooi, zit fraai in de lak en is praktisch uitgevoerd. Zoals de centrale
machinekameringang via het roefdek. Op het voorschip zie je de ambitie waarmee vul- en ontluchtingspijpen zijn geïntegreerd in de boeiing. Een blik op de spiegel en je begrijpt dat het Van der Velden-roersysteem dit schip vlijmscherp op koers houdt.
Voordeel is met deze afmetingen dat er voldoende installatieruimte is, echter gezien de holte van zo’n schip moet je op veel plaatsen eerst een stelling bouwen om aan het plafond te kunnen werken.
Als voortstuwing vinden we tweemaal Caterpillar 3512 van 1.521 pk geïnstalleerd. Op het voorschip nog eens tweemaal C18 van 725 pk voor de Verhaar Omega kanaalboegschroeven en het pompbedrijf. Het ladinggedeelte telt twaalf tanks en een gelijk aantal Marflex-pompen met een capaciteit van 200 cbm/u elk.
Genieten
Fraai betimmerd door De Leeuw & Van Vugt Luxe Interieurbouw en nautisch met de magnifieke Alphatron-apparatuur ingericht, is de 12 meter brede Kampers-stuurhut smullen voor de liefhebber!
Een andere eyecatcher is de Van Wijk-auto-kraan die 15 ton eigen gewicht heeft, eenmaal uitschuift naar een vlucht van 22 meter en de ‘wereld’ hijst. Wat je noemt een krachtpatser!
Overigens hangt aan de twee kingsize spudpalen, die driemaal uitschuiven en 18 meter onder het vlak uit kunnen, eveneens het Van Wijk-label. Rullens Elektrotechniek heeft
ervoor gezorgd dat alles functioneert.
Verder minder bijzonder, maar wel van grote klasse is de aluminiumvloer van DBS Scheepsservice waar Dirk Blom aan de touwtjes trekt. Hij zegt: “Van dag tot dag volgen we de pijpfitter. Hij loodst ons naar de plek waar we aan de slag kunnen. In het geheel hebben we voor de Prinses 150 platen van elk 2 m² ingekocht.” Ze liggen zo scherp als op een tekening.
Voordat we aan wal stappen, genieten we op de brug nog even van een machtig trunkdek en de ‘niet zomaar masten’ zijn van Blommaert. De Prinses hijst voor exploitatie de vlag van Interstream Barging in top.