Mts Portland pakt eigen ‘carbon footprint’ aan

0
(foto Media Creators)

Breko Shipbuilding & Repair installeerde het mts Portland voor Unibarge Barging, dat het voor een Duitse investeerder op bareboat-basis exploiteert. Het schip wordt ondergebracht bij CIMS, een zusje van Unibarge. Voorzien van een nabehandelingssysteem van Mourik Exhaust Gas Purification ademt de Portland, net als de recent in de vaart gekomen New Orleans en Baltimore, Stage V, aldus fleetmanager Alex Wanders. 

Het door Gebr. De Jonge gebouwde casco ligt nog maar tien weken aan de navelstreng van Breko Shipbuilding & Repair en is nagenoeg klaar als wordt gevraagd of er voor de proefvaart op 15 december ook butterwashmachines en een kingsize bordes onder het manifold
gerealiseerd kunnen worden. Want deze Portland wordt onder andere ingezet om afvalwater van zeeschepen over te nemen, en dan is tanks schoonmaken noodzakelijk. Het blijft even stil… Daar stond niets van op papier.

Gelukkig zit Bas de Ruiter in het Breko-nieuwbouwteam. Na vijf minuten slikken gaat Bas de uitdaging aan, hij praait zijn medewerkers en zegt: ‘Jongens, niet …, het kan!’

Voor een interview langszij het bureau van Alex Mutsaars legt hij kort uit wat daarvoor gebeuren moet: “De Portland is gecoat, heeft een thermisch leidingsysteem en Heatmaster-ketel. Alles is reeds
afgemonteerd. Het trunkdek staat in de lak, er moeten per ladingtank schotflensen worden gelast, PSI moet het een en ander openbreken en regelkleppen aanbrengen tussen het nodige leidingwerk, butterwasmachines monteren en last but not least moet Muehlhan de coating herstellen.”

“Het is niet gebruikelijk dat de koers tijdens de inbouw wijzigt, maar ja dat is nu eenmaal scheepvaart eigen. We vangen dit met het Breko-team flexibel op door er een tandje bij te zetten. Als scheepvaart je lief is, heb je sowieso al een kleurrijk leven!” 

Zijn handy trilt, en dat betekent pauze voor mij! Even weg van het nieuws over corona en Baudet is het legitiem om als reporter op de werkvloer te zijn en ik amuseer me als vanouds! “Voorzichtig hechten en vanuit het midden beginnen”, hoor ik Alex advies geven. “We zijn met de Theodela gestart”, verklaart hij. “Je denkt dan:  dat is van hetzelfde laken een pak als de vorige, maar de eigenaar koos ditmaal niet voor ABC maar voor twee Mitsubishi-hoofdmotoren. De fundatie waar op je bouwt is dan even anders en dus help je de jongens met de ins and outs die erbij horen. 

(foto Johan de Witte)

Hoe hangt de Breko-vlag erbij voor 2021, Alex?
“Een vrijwel volle nieuwbouw­portefeuille.”

Hoe zit het met reparatiewerk?
“Dat is onze uitdaging. We doen het graag en als er geen tijd is, maken we die!”

We vragen Alex Wanders hoe het Unibarge is vergaan in 2020.
“Gelukkig lagen er geen schepen langdurig in de wacht voor lading. De zaak draait en het betekent dat onderhoud, vervanging, keuring en inspectie permanent aan de orde zijn. Om safe tussen corona door te laveren kostte dit jaar veel inspanning. Beetje omdenken hier en daar; samen met onze medewerkers maken we er het beste van.”

Hoe functioneert de emissie­nabehandeling van Mourik EGP?
“Volgens meting voldeed het systeem na de eerste reis aan de normen. Finetunen is daarbij vanzelfsprekend. We zijn als firma blij die stap te hebben gezet.” 

In 2020 zijn drie nieuwe schepen gerealiseerd. Ligt er dan niet wat veel op je bord?
“We doen niets alleen… Er zijn medewerkers, partners en een betrouwbaar Breko voor de nieuwbouw.”

Is CIMS ook een partner?
“CIMS is een ‘zusje’ van Unibarge en exploiteert drie dubbelwandige tankers. Barend Sleeuwenhoek is de CEO die de Portland onder andere zal inzetten voor afval­water. Deze business vergroot zich wegens een nieuwe IMO-verplichting voor zeeschepen om van 1 januari 2021 bij vervoer van Marpol Annex II-categorie Y-producten de tanks te wassen en het afvalwater verplicht af te geven.” 

Er zijn vijf centertanks met spiralen. PSI installeerde zoals gebruikelijk de leidingstraat. De tanks zijn gecoat met Hempels Galvosil 15700. Heatmaster leverde een thermische ketel van 80 kW. Voor de twee Bornemann-pompen en Verhaar-boegschroef staan er in voor- en achtermachinekamer John Deere’s voor de energie. 

De Portland is een type C met toekomstperspectief. We zien een betimmering van Willemsen met een chique zwart gespoten stalen lessenaar die oogt als kunststof. 

In de machinekamer is het even zoeken naar de Volvo’s met Reintjes-koppelingen. Het is er ruim en clean. Een klasse-installatie, de conservering heeft het Unibarge-label.

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.