Om de containeroverslag soepeler te laten verlopen, voert ECT voor de binnenvaart minimale call sizes in op de Delta- en Euromax Terminal. Dat is één van de maatregelen uit het pakket dat ECT heeft aangekondigd om pieken op te vangen. Dat meldt Nieuwsblad Transport deze week op zijn voorpagina.
Net als vorig jaar zomer worden binnenvaartoperators dit jaar wederom geconfronteerd met langdurige vertragingen op de Maasvlakte-terminals van ECT. Begin dit jaar kondigde het bedrijf in overleg met Havenbedrijf Rotterdam aan met maatregelen te komen. Een deel van dat pakket is nu bekend geworden.
Vanaf juni geldt als minimale call size 20 moves voor de Delta Terminal en 30 voor Euromax. Die ondergrens gaat op termijn omhoog naar 50 containers (laden en losen bij elkaar opgeteld).
ECT gaat ook de bestaande regels voor de cargo opening time beter handhaven: exportcontainers mogen bijvoorbeeld op hun vroegst acht dagen voor vertrek van het zeeschip worden aangeleverd. Op die manier moet de voorraad containers op de terminal omlaag. Ook de opslag van lege containers wordt beperkt.