Het Duitse verkeersministerie wil de tol voor het gebruik van de vaarwegen flink verhogen. Dat staat te lezen in een nieuw rapport over de hervorming van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung. De Duitse verkeersminister dr. Peter Ramsauer presenteerde dit rapport vrijdag 28 oktober.
De inkomsten uit de huidige tolheffing bedragen jaarlijks zo’n 65 miljoen euro. Voor het onderhouden en verruimen van de rivieren is echter 1,5 miljard euro per jaar nodig. Om deze kloof te dichten, wil het verkeersministerie de tol verhogen. De consequenties daarvan worden momenteel in kaart gebracht.
Straks ook op Rijn, Elbe en Donau tol betalen
Als het aan het Duitse verkeersministerie ligt, gaat de binnenvaart in de toekomst ook op Elbe, Rijn en Donau tol betalen. Daartoe zouden de internationale verdragen die tolheffing op deze rivieren onmogelijk maken, moeten worden aangepast.
Er is geen geld meer voor grote nieuwe projecten. De kruising bij Magdeburg zou nu niet meer gerealiseerd kunnen worden. (foto www.euroluftbild.de)
Verder gaat het verkeersministerie onderzoek doen naar de omstreden indeling van het Duitse vaarwegennet. Het voorstel van minister Ramsauer om vooral te investeren in rivieren waarover nu al veel vervoerd wordt, oogstte de afgelopen maanden veel kritiek. Ramsauer laat nu onderzoeken of behalve de tonnage ook andere criteria een rol kunnen spelen bij de herindeling van de vaarwegenkaart.
Geen nieuwe sluis in Scharnebeck
Duitsland heeft de komende jaren op vaarwegengebied alleen nog budget voor vervangingsmaatregelen en projecten die al gestart zijn. Ook dat staat in het rapport te lezen. Plannen zoals de bouw van een nieuwe sluis in Scharnebeck of een Saale-Seiten-Kanaal zullen dan ook vermoedelijk plannen blijven. Wat het geldgebrek voor de tweede Moezelsluizen en het verlengen van de Neckarsluizen betekent, valt af te wachten.
(Sarah De Preter)